Fallout 76 – Mit kínál a pusztaság három évvel a botrányos indulás után?

Közzétette: hetei.peter Fallout 76 – Mit kínál a pusztaság három évvel a botrányos indulás után? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Az elmúlt években több csúnya lebőgés is volt a játékpiacon, amikor a játékosok nem egészen olyan terméket kaptak, amit a fejlesztők megígértek. Néhány esetben a kiadók azonban leszegték a fejüket, leírták a veszteséget és nekiláttak rendbe szedni a játékukat, néhány év elteltével pedig a program már olyan állapotba került, ami legalább részben megfelel az előzetes várakozásoknak, vagy néhány esetben már meg is haladta azt. Ilyen volt a No Man’s Sky, a Cyberpunk 2077, illetve jelen cikk témája, a Fallout 76.

A Fallout cím kétségkívül a játékipar egyik legfényesebb csillaga, a Fallout 1 és 2, játék történeti jelentőségű alkotás, az RPG-k körében pedig csak a Baldur’s Gate-hez hasonló reputációval bír. A fantasztikus játékmenet és világ mellett, már ezt az első két részt is sújtották bosszantó hibák, különösen a második részt, ami több esetben is játszhatatlan bugokra tudott kifutni (az eltűnő autó csomagtartó ugye mindenkinek megvan :)). Évek elteltével ezeket aztán rajongók peccselték fel közel hibátlanra, ezzel ágyazva meg a szériát azóta is övező modder kultúrának. A franchise ezután is meglehetősen hányattatott sorsú volt, a Van Buren munka néven futó harmadik rész már nem készült el, az eredeti kiadó csődbe ment, majd hosszú pereskedés után a Bethesdához kerültek a kiadási jogok.

2008-ban jelent meg a Fallout 3, melyben az izometrikus nézetet felváltotta az FPS megközelítés. A folytatás vegyes fogadtatást kapott kezdetben, de aztán több DLC is megjelent hozzá és összességében lett akkora siker, hogy megérje folytatni. A Bethesda erőforrásait azon már a Skyrim kötötte le, az addig üsd a vasat amíg meleg elv jegyében az Obsidian készített egy spinoff részt, a New Vegast, ami a kezdeti döccenők után végül az egyik (ha nem) a legjobb Fallout cím lett.

2015-ben érkezett a Fallout 4, mely összességében szintén jó fogadtatást kapott és azóta is életben tartja a modder közösség. Ezt követte 2018-ban a Fallout 76, mellyel az online játékok növekvő népszerűségét próbálta meglovagolni a kiadó.

Megjelenésekor a Fallout 76 azonban a legnagyobb jóindulattal sem volt nevezhető kiforrott terméknek. Már maga a koncepció sem volt teljesen világos, hogy akkor ez most egy MMORPG-e vagy egy online shooter, egyszemélyes játék lehetőséggel, vagy mégis micsoda. A szerverek ráadásul állandóan összeomlottak, a játéktér pedig a többi online játékkal ellentétben rendkívül üres volt, nem voltak NPC-k, a terület pedig akkora, hogy másik játékosokkal is csak véletlenül lehetett összefutni.

A Bethesda ráadásul teljesen érthetetlen fiaskókba futott bele, mint amikor például a gyűjtői kiadáshoz hirdetett vászontáska helyett praktikusan egy nejlonzacskót küldtek a 200 dolláros csomag megvásárlóinak. Utolérte a céget a mikrotranzakciós átok is, a játékosok elképedve álltak a kozmetikai frissítések elképesztő árai előtt. A játékosok egy része azonban kitartott, a sorozatos mellényúlások után a Bethesda pedig elkezdte gatyába rázni a termékét, most három és fél évvel a megjelenése után pedig a meglátásom szerint a modern Fallout éra legjobbjává érett a 76, nézzük is meg közelebbről.

Mi is a Fallout 76 tulajdonképpen? Egy kizárólag online játszató túlélő RPG, ahova bejelentkezve a játékos maximum 23 másikkal kerül össze egy szerverre. A játéktér mindenki számára azonos, azonban az, hogy ki hogyan tölti el az idejét a játékban, teljesen egyéni döntés kérdése, a program nem kényszerít senkit semmire. Kezdetben ugyan nem voltak NPC-k, így a küldetéseket robotoktól vagy pedig elszórt holotape-ekről lehetett felvenni, mostanra azonban már több frakció karaktereivel és küldetéseivel is találkozhatunk. Ha csak magát a játékterület felfedezését és a jelenleg elérhető küldetések teljesítését nézzük az már önmagában is 100-150 órányi tartalmat kínál és ezután is rengeteg lehetőség áll a rendelkezésünkre.

Noha más játékosokkal játszunk egy térben (előfizetéssel privát szerver is nyitható, ahol vagy egyedül, vagy ismerősöket meghívva játszhatunk), a játék nem kényszerít minket az MMO-kban megszokott együttműködésre. Nincsenek klánok, nincsenek olyan területek, ahova egyedül nem tudunk belépni. A térképről folyamatosan nyomon követhetjük, hogy milyen eventek zajlanak éppen és ezekbe lényegében bárki, bármikor becsatlakozhat. Jelenleg három csúcs event van az elérhető legnehezebb ellenfelekkel, de ezek elindítása után mindig összegyűlik annyi játékos amivel ezek is teljesíthetőek.

Kép

A többi játékossal való interakció viszonylag korlátozott, nincs például ingame chat (amit sokan egyébként pozitívumként élnek meg… :)), hang kommunikáció azonban elérhető. A közös eseményeken túl megnézhetjük a többi játékos által felépített bázisokat (Sims rajongók előnyben), illetve itt van lehetőség a többiek által eladásra kínált mindenfélét megvásárolni. Semmilyen formában nincs tehát közös piac, ha másoktól akarunk vásárolni akkor oda kell menni közvetlenül egy játékos bázisra.

Nem maradhatnak el a Fallout játékok sajátos ismertetőjegyei sem, a célzást segítő VATS rendszert kiválóan adaptálták a valós idejű online játékra, a karakterünknek egyedig képességeket adó Perk rendszert pedig egy bármikor megváltoztatható kártya rendszer cserélte fel. A karakter egyéb (a korábbról ismert SPECIAL értékek) tulajdonságai is bárkor megváltoztathatóak, így lényegében bármikor átállíthatjuk a játék stílusunkat közelharciról mondjuk shotgunra. Ezzel a nyitott tulajdonság rendszerre bármit van lehetőségünk kipróbálni, nem vagyunk kasztokhoz vagy a korábbi döntéseink következményeihez kötve.

A játék nagy erőssége a környezeti történetmesélés. Találkozhatunk ugyan NPC-kkel vagy véletlenszerű eseményekkel, de végeredményben azért mégiscsak egy poszt-apokaliptikus világban járunk. A kiadó a környezet felépítésével azonban elképesztő kreativitásról tett tanúbizonyságot. A legutolsó erdőszéli lerombolt kunyhóban is találkozhatunk tárgyak olyan berendezett jelenetekkel ami anélkül is történeteket mesél el, hogy bármit is előzetesen tudnunk kellene róla. Elég ha csak szétnézünk egy elhagyott lakásban, a tárgyak elrendezéséből máris összeáll bennünk az ott lakók (legtöbbször igen szomorú) sorsa. A környezet nem szűkölködik az abszurd, vagy akár fekete humorral átszőtt elemekben és a popkulturális utalásokban sem.

Mindenképpen ki kell emelni, hogy soha, egyetlen másik online játékban sem találkoztam olyan fantasztikus közösséggel, mint a Fallout 76-ban. Van lehetőség ugyan PvP-re, de lényegében senkit nem érdekel, sőt a játék elején a legjobb tárgyakat más játékosoktól kaptam, csak úgy. A térképen látszik az online játékosok szintje és nagyon sokan figyelik is, hogy a feleslegessé vált cuccaikat kisebb, vagy kezdő játékosoknak adják tovább. A játék kiinduló pontja, a Vault 76 környékén rendszeresen lehet a kezdőknek eldobált csomagokba botlani, de ugyan ez megfigyelhető a forgalmasabb helyszínek környékén is. Többször előfordult, hogy ledobtam a számomra már szükségtelen dolgokat és mikor később visszamentem, a csomag még mindig megvolt, de a tartalma már teljesen kicserélődött, mindenki csak azt vette ki amire szüksége volt és belerakta az ő feleslegét. A Reddit közösség is aktív, ott pedig rendszeresen lehet olyan bejegyzésekbe futni, ahol valaki rácsodálkozik, hogy mennyire jófej, kedves és segítőkész a közösség.

Nagy kérdés, hogy mi lesz a játék sorsa. Ha a Bethesda még ül egy évet a fejlesztésen, akkor azonnal mennybe mentek volna, most viszont árulkodó, hogy a Steamen többen játszanak a Fallout 4-el, mint a 76-al. Ezen persze az sem segít, hogy a játék nem cross-platform, nincs átjárás konzol és PC között. Továbbra is nagy hiba, hogy egy bizonyos idő eltelte után már nincs mit csinálni a játékban (itt azért több száz óráról beszélünk), korlátozott az endgame tartalom, ha pedig kikísérleteztük a nekünk tetsző buildet és összeszedtük a hozzá való felszerelést akkor a három endgame bosson kívül már meghalni is elég nehéz. Aki szerette az építkezést a Fallout 4-ben az itt is végtelen számú lehetőséggel találkozhat, de a központi piac hiánya miatt a kereskedő szellemű játékosok is órákat tölthetnek el csencseléssel és ritka tárgyak beszerzésével.

A játék március elején kapott frissítést idén először, egy új eseménnyel és rengeteg hibajavítással, az azonban továbbra is kérdéses, hogy mennyi tartalom érkezik még idén. A teszt szerverek most nyitva vannak és három új esemény is gyártás alatt van, a 2022-es roadmapból viszont eltávolították az igazán komoly tartalmakat. Ezzel kapcsolatban érkezett ugyan nem régiben komment a kiadó részéről, hogy ez csak azért történt, mert nem akarnak senkinek csalódást okozni, de mindenki nyugodjon meg, folynak a beígért fejlesztések, sőt egy 5 éves fejlesztési terven dolgoznak most. Ez logikus is lehet, hiszen a Bethesda jelenleg a Starfielddel van elfoglalva, utána pedig új Elder Scrollsnak kellene jönnie, így 2030 előtt aligha érkezik új Fallout játék, hacsak nem az Obsidian bele nem kezd a New Vegas 2-be, amiről azt már érkeztek pletykák.

A játékot én egy nyári Steam akcióban vettem meg 10 dollárért és az egyik legjobb ár-érték arányú játékom lett, stílusosan 760 óránál tettem félre… Aki szereti a Fallout világát, szereti az online játékokat, de nem akar kötelezettségeket vállalni más játékosok felé, annak melegen tudom ajánlani, hogy akár valami akciót kivárva szerezze be. A botrányos indulás után mára a Fallout 76 talán még a New Vegasnál is jobb élményt kínál.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: videójáték

Hozzászólás lezárva.



Keresés az oldalon