Egy kreatív emberrel az egyik legnagyobb tragédia, ami megtörténhet, ha világraszóló sikert ér el. Innen már nagyon nehéz még egyet felfelé lépni, még a következő művét sem könnyű a hozsannázást kiváltó előző alkotásának szintjén tartani. Úgy érzem, ez történt az egyébként még mindig kimagaslóan jó történetmesélő Charlie Brookerrel.
A december 29-én leadott Black Mirror negyedik szériájának hat része ugyanis nem olyan ütős, mint a megelőző darabok. Továbbra is a digitális technológia árnyoldalát mutatják be, de a történetek kevésbé eredetiek, nem igazán váltják ki az „aha!”-érzést. Egyszer Hackettel beszélgettem, és ahogy az SFmagon, úgy szóban is erősen méltattam a sorozatot, különösen a San Junipero és a Nosedive részeket. Ő csak annyit tett hozzá, hogy igen, ezek tényleg jó sztorik, viszont a sci-fi irodalomban azért nem újszerű ötletek. Igaza volt. Most ez még inkább előkerült: a blackmirroros esztétika, vagyis a legtöbbször esztétizált, modern dizájnelemeken keresztül felvillantott közeljövő történetei eddig épp a megfilmesítés dramaturgiájától, feszültségétől, történetmesélésétől lényegültek át egy újszerű látásmódot jelentő tévésorozattá. A színészek továbbra is jók – pontosabban: a casting kitűnő – a zenék hangulatosak (Hang the DJ!), de a negyedik széria már veszített az előző három frissességéből és lendületéből. A Black Mirror eredeti hangulata megszelídült. Illusztrációként, spoilermentesen az egyes részekről:
USS Callister. A Star Trek-jelenségre (kultikus sci-fi tévésorozat elvakult rajongótáborral) reflektáló rész az eddigi legszínesebb a Nosedive óta. A problematika, vagyis a digitális személymásolatok kérdése a sci-fi irodalomban már a hatvanas évek óta velünk van, de Greg Egan a Permutation Cityben egész konkrétan elképzelte, mit jelenthet Copyként élni a digitális mennyországban. Ebben a részben a humor, az optimizmus elnyomja a lassan kifejlődő blackmirroros érzést, és így számomra a legvége is hiányérzettel tölt el.
Arkangel. A Jodie Foster által rendezett epizód egész ígéretesnek indult, hiszen a családi Nagy Testvér megvalósulását járja körül. Ebben az ötletben, vagyis a csupa jó szándékból felépülő megfigyelésből sokkal többet ki lehetett volna hozni, itt is suta a vége. Megint csak Greg Egan, ha már irodalmi példa: a Hogy önmagam lehessek című elbeszélésével mutat hasonlóságot.
Crocodile. Ez a kakukktojás, és teljesen negatív szempontból mondom. A készülék, amellyel visszajátszhatjuk az emlékeinket, ígéretes felvetés, de természetesen egyáltalán nem újdonság. Ez a rész a gyönyörű izlandi táj ellenére inkább krimi, mint a jövő technológiai veszélyeinek katalógusa, a vége, a csattanó pedig épp a saját logikáját erőszakolja meg.
Hang the DJ. Ez a kedvencem, mert az elmagányosodó, az információözönben a társválasztást tekintve döntésképtelen, határozatlan, és épp ezért randiappokra szoruló nyugati emberiség illusztrációja. Egy falakkal körölvett társadalomban egy készülék hozza össze az embereket, és rögtön meg is lehet nézni, hogy a kapcsolat mennyi ideig fog tartani. Gyönyörű metafora, és a vége nagyon cseles – ez filmen még elmegy, azonban írásban ezt minden jó érzésű szerkesztő visszadobná. Az ötlet nekem két Charlie Jane Anders-elbeszélést juttatott az eszembe: a Six Months, Three Days, és a Wiredben megjelent Stochastic Fancy címűeket.
Metalhead. Ez talán az egész Black Mirror mélypontja, egy sehova sem vezető poszt-apokaliptikus történet. A fekete-fehérben forgatott kép sem menti meg, ahogy a hatásosnak szánt utolsó jelenet is csak sima giccs.
Black Museum. Némileg rendhagyó, a kriminisztikailag különleges gyűjteményt bemutató rész. Három történet kapcsolódik egybe, melynek technológiai középpontjában az ember tudatának más emberbe, illetve tárgyba való áttöltése áll. Sajnos a lélekbemarkoló sztori helyett egy könnyen kitalálható, és prédikálós hangvételű történetet kapunk, amelynek főszereplője túl teátrálisan adja elő magát.
Ezúttal a sorozat kreátora és írója, Charlie Brooker sokkal kisebb merítést vállalt. Míg az előző epizódokban szó volt például a közösségi médiában elkövetett gyűlöletbeszédről (Hated in the Nation), a mindentudás párkapcsolati veszélyéről (The Entire History of You), az internetes tetszésekre épített társadalmi normákról (Nosedive), addig most a tudattal foglalkozik leginkább a sorozat. De ettől kevésbé lesz kortárs, átcsúszik a tisztán sci-fik birodalmába, ahol viszont már nehézsúlyú versenytársai vannak, az olvasók pedig csavarosabb, meghatóbb történeteket is ismerhetnek. Hol van már a San Junipero lenyűgöző panorámája vagy a Nosedive ötletessége? Az egyik leggyakoribb jelenet a hat részben, hogy valakinek a halántékára egy kis kütyüt illesztenek – ez már-már közhely.
Nagyon nagy az elvárás a Black Mirrorral szemben, mert ez egy kultikus sorozat. Nem lehet csak kicsit más, mint a többi. Élesnek és fanyarnak és szomorúnak és ütősnek kell maradnia. Reménykedjünk, hogy a következő részek némelyike ilyen lesz.
Hozzászólások
[sfinsider további írásai]
Lehangolóan semmilyennek találtam a teljes negyedik évadot.
A USS Callister számomra Harlan Ellison I Have No Mouth And I Must Screamjének bugyutaácska újracsomagolása, de valóban fel lehet hozni egyéb forrásokat is.
Nekem az első két évad tetszett. Az tényleg egyedi volt, azt lehetett érezni, hogy hűűű bazz ez még valóság is lehet.
A harmadikon már érződött, hogy szeretnének valami bombasztikusat csinálni, de helyette eléggé üres, közhelyes esetenként kimondottan kínos lett.
Ez a negyedik évad meg maga a katasztrófa.
A hova vezetnek korunk trendjei vonlat sikerült teljesen sutba dobni.
Bár szerintem az első rész volt a legélvezhetőbb, de egyben a legtudománytalanabb egy dns elemző izé a programozó hálószbájában? Olyan olcsó tömegcikk?
És DNS mintából beszkennelt személyiség????
A 2. és a 3. rész meg vontatatt, lassú, érdektelen.
Rárakom a fejére a biszbaszt, látom az emlékeit, és ebbe mindenki önként belemegy. A tengerimalacnak meg szerintem nincsenek ilyen emlékei. Bocs.
Ennyit bírtam belőle megnézni eddig. Nem tetszett.
Sziasztok!
Milyen sorozatokat szoktatok nézni? Nem csak spekulatív darabokra gondolok, hanem úgy összeségében.
Szerintem ahányan vagyunk, annyifélét. Nyilván zömében az SFF-témájúakat, nekem pl. a House of Cards az abszolút kedvenc.
De itt van pl. a legnagyobb sorozatfogyasztónk, Huszár andrás (gaines84) YouTube videója a tavalyi sorozatokról, és szerinte a legjobbakról: https://www.youtube.com/watch?v=nKs0ZGCiZzU
@Zigota: Ha valami igazán érdekeset szeretnél látni, akkor a The Leftovers 2. évadát szerezd be. A zsengécske első évad teljesen átugorható és nem szükséges a 2. értelmezéséhez. A 3. pedig akkor nézendő csak meg énszerintem, ha a 2. annyira tetszett valakinek, hogy egy gyengébb utózöngében is hajlandó követni a karakterek sorsát.
Időmúlatásra pedig jól alkalmas a Dickensian című sorozat.
A Starlostot néztem, míg fenn volt a népszerű videómegosztón, sajnos nem jutottam el a végéig.
https://www.youtube.com/watch?v=UMAi6u4Ps5A