Disztópia-tematikus hónapunk keretében a totalitárius rendszerek építészetével folytatjuk cikksorozatunkat.
Az első két részben igyekeztem képet adni a diktatúrák művészetfelfogásban is megnyilvánuló világlátásából, illetőleg azt is nyomon követhettük, milyen jellegzetességekkel bírt a festészet és a szobrászat. Mégis, ha valamiben igazán szerettek tobzódni a diktátorok, az az építészet volt. Grandiózusabbnál grandiózusabb várostervek születtek, gigantikus szobrok a lélegzetelállító méretekkel bíró építmények és talapzatok tetején: emitt a Führer vagy valami mitológiai alak bábuja tekint le a terepasztalra, amott Lenin őrző szeme figyel a tervrajzon.
Albert Speer, Hitler főépítésze, aki a nürnbergi perben utóbb húsz évet kapott (és felelősségét egyetlenként elismerte), úgy sakkozik a figurákkal, mint gyermek a legóval. Michelangelónak is azt tanácsolták, amikor II. Gyula pápa szolgálatába állt, hogy kápráztassa el őszentségét (értsd: megvalósíthatatlan tervekkel álljon elő), nos, azt hiszem Speer fülébe valami nagyon hasonlót suttoghattak. Ha egyáltalán kellett.
De nem csak önigazolásról (egyesek szerint kisebbségi komplexus brutális túlkompenzálásáról) volt itt szó. A távolban ott lapult a nagy ellenség, a szembenállás másik végpontja, a Szovjetunió. A verseny a művészetben, építészetben is elindult, aminek legszemléletesebb példája – sőt, talán itt csúcsosodott ki – a párizsi világkiállításon esett meg. A Reich és a SZU pavilonja – a sors iróniája? Vagy készakarva esett így? – éppen egymással szemben kapott helyet. Nomen est omen, utólag visszatekintve mindenkinek nyilvánvaló lehetett (volna), hogy a helyzet robbanásig feszült, és éveken belül vége szakadhat az egyre látszólagosabbá váló békének.
A legtöbb terv – talán azért is, mert szemben a náci és szovjet elképzelésekkel, élhetőek voltak, vidékfejlesztést tűztek ki célul – a Duce Itáliájában valósult meg. Nem csak egy egész római városrész felhúzására gondolok, amelyet ma irodanegyedként használnak, hanem arra a jó százötven városra szerte az országban.
Elmebeteg ötleteik ellenére azt mondom, bárcsak inkább az építészettel foglalkozott volna Sztálin és Hitler, de a két felet túlságosan lekötötte az emberirtás és úgy általában a háború. Nem húzták fel Lenin szobrát, ami nagyobb lett volna, mint a Szabadság-szobor New Yorkban. Nem épült meg a szovjet palota, és a zseniális Csernyikov tervei is (mindössze hatot kivéve) papíron maradtak. A rajzok, amelyeket ő és sok, névtelen tervező hátrahagyott, valamiképpen nem csak félelmet keltőek, de lenyűgözőek is. A háborút követően a szétbombázott szovjet kísértetvárosok (Szevasztopol, Sztálingrád, Leningrád…) mint valamiféle nekropoliszok, önmagukban lettek volna műemlékei a győzelemnek, hősiességnek és persze a rendszernek.
Míg a németek a klasszicizmus, – Csernyikov tervei révén – a szovjet rezsim a gótika felé fordult. Az alkotó saját bevallása szerint organikus, romantikus hangulatú városokat álmodott meg. (Egyesek szerint e rajzok rokoníthatóak a steampunkkal, de ezt inkább mindenki fantáziájára bízom).
Közös jellemző a már említett grandiozitás, minden téren. Nem csak állami hivatalokra, a nagy vezér irodájára és lakosztályára, a „népnek szentelt” palotákra, mauzóleumokra, forradalmi emlékművekre kell gondolni, de olyan hétköznapi, az átlagember által is látogatott helyekre, mint pl. metró/vasútállomás, gyár, lakótömbök, víztorony, mozi stb.
Az épületeknek nyilvánvalóan nem csak a kivitelezése emésztett (volna) fel irtózatos költségeket, de a fenntartásuk is. Egytől egyig funkciótlanok, hacsak funkciónak nem tekintem azt a bizonyos önigazolást. Az épületek elé természetesen roppant méretű tereket is megálmodtak (ha kell, ledózerolják a fél várost, templomokat is beleértve).
A tér legtávolabbi sarkából belátható az egész komplexum, melynek láttán az egyszerű járókelő, vagy éppen a vidékről hivatalos dolga miatt az állami hivatalba igyekvő kisember újra és újra megdöbben, minduntalan felnéz, és eláll a lélegzete. Képzeljük csak a helyükbe magunkat: a 3D mozi-élmény korában is földbe gyökerezett lábakkal állnánk a monumentális épületek és szobrok előtt.
A rekorddöntögetés és grandiozitás persze nem ment ki a divatból, de korántsem ez az egyetlen szempont, amikor manapság felhúznak egy épületet. Ugyanakkor a totalitárius művészet formanyelve, a tervek, a nagy, ám semmitmondó szavak, képek és szobrok deformáltságukban hordják a figyelmeztetést: valami nincs rendjén abban a világban, amelyben ezek akár csak ötlet szintjén létrejöhettek.
Érdekességek
- A közelmúltban a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium rendezett jótékonysági árverést az állami hivatalokban porosodó, múlt rendszerben készült festményekből (főleg Lenin-portrék) és más tárgyakból (főleg Lenin-mellszobrok).
- Magam is jártam a Duce egyik városában, Rómától délre, Sabaudiában. Teljesen élhető, modern közeg, sajátosan olasz-mediterrán hangulattal. Ezen még a főtéren álló torony sem rontott, amelynek falán egy felirat volt olvasható. Mi magyarok egy szót értettünk csupán a szövegből: Mussolini.
- Jakov Csernyikov forradalmasította az építészet formanyelvét, egyes tervei révén akár a számítógépes tervezőgrafika előfutárának is tekinthető.
- A szovjet felhőkarcoló és a 6000 tonnás Lenin
További linkek
Fasiszta művészet és építészet
Totalitárius művészet képekben
Építészeti akkor és most – a Harmadik Birodalom romjai
Nicolae Ceaușescu látogatása Észak-Koreában, 1971.
A folyton szemlélődő, néhai Kim Dzsongil
Hozzászólások
["; echo the_author_posts_link(); echo " további írásai]"; } else { print '
A cikk írója nem adta meg az LFG.HU-s azonosítóját (vagy nincs neki).'; } ?>
Érdekes cikk, köszi!
Csak kíváncsiságból, melyik példaként említett magyar városra gondoltál? Esetleg Veszprémre?
az van, hogy mint a képen is látszik, bármi, amit egyszerre látsz az Eiffel toronnyal, nem lesz grandiózus, de hát ettől még nem mehettek csőszkunyhóval…
A Falanszter blog is több posztban foglalkozott a különböző totalitárius rendszerek építészetével, három posztot ajánlok, de ezeken kívül is érdemes körülnézi a blogon.
http://falanszter.blog.hu/2010/12/24/a_kommunista_gotika_es_a_szovjet_ipari_epiteszet_atyja_jakov_csernyikov
http://falanszter.blog.hu/2011/01/29/192_varost_alapitott_mussolini_a_fasizmus_felhokarcoloi_es_koloniai
http://falanszter.blog.hu/2010/10/05/germania_a_harmadik_birodalom_leendo_vilag_fovarosa_adolf_hitler_vazlatai_alapjan#more2345679
Andris, köszi a linkeket, bár ezeket magam is linkeltem a cikkben. 🙂
Zagrosz: templomrombolás Budapesten történt (legalábbis én ezekről tudok):
http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1ria_Magdolna-templom
Ill. volt még a Regnum Marianum a Felvonulási téren.
A cikk elejét bele kéne tenni egy sf történetbe.
lorinczy_judit:
Köszi a választ!
Nos, ez sem totalitárius hatalom konstruktív eredménye?
http://www.kalandtura-blog.hu/latin-amerika/a-vilag-legnagyobb-piramisa/
Valamit a totalitárius hatalom meghatározásáról és mikéntjéről.
Nem a huszadik század találmánya… 🙂
DBL: eltaláltad, az hogy, az ember képes szemét és megalomán rohadékként viselkedni, nem a huszadik század találmánya. Ez alapvető része az emberi természetnek, egy sereg más – pozitív és negatív – mellett.
Azon persze vitatkozhatnánk, hogy a totalitárius hatalom kiterjeszthető erre a fentire az őskorra visszamenőleg, vagy inkább egy kis részét jelenti.
Mivel azonban magát a kifejezést a huszadik században találták ki, pont azoknak a rendszereknek kapcsán, amire a cikk is kitér – ironikus módon, először pont pozitív értelemben, hogy elhatárolják magukat a korábbi példáktól, melybe az általad is felhozottak is tartoznak -, ezért szerintem fogadjuk el, ha a totalitárius kifejezést mások elsősorban – vagy akár kizárólag – a XX. századi diktatúrákra alkalmazzák mások. (fehér zászlót lenget)
lorinczy_judit: bocsi, figyelmetlen voltam, nem vettem észre hogy a linkek benne vannak a cikkben is 🙂