Ex-Machina-Download-WallpapersAz Ex Machina című sci-fit az az Alex Garland írta és rendezte, aki korábban íróként olyan forgatókönyveket tett le az asztalra, mint a 28 nappal később, a Napfény vagy a Dredd. Ez az első rendezése, bár a film nem attól lett sikeres, hogyan mutatja be a történetet, hanem attól, amilyen a történet.

Egy kis kamaradarabról van szó: egy helyszínen játszódik, három szereplőre fókuszál, rövid időintervallumot ölel fel. Caleb (Domhnall Gleeson kiváló alakításában), a fiatal programozó megnyer egy céges pályázatot, amely szerint egy hetet tölthet el a cég vezetőjével, a mesterséges intelligencia-kutató Nathannel (Oscar Isaac).  A trió harmadik tagja maga a női robottestbe épített A.I., akit Ava-nak hívnak, és akit Alicia Vikander alakít.

Alex Garland nem foglalkozik az előzményekkel, egy rövid intro és egy hosszabb helikopter út után a főszereplő, Caleb rögtön megérkezik a kutatóállomásra, amely egyben lakásként is szolgál a különc és magányos tudósnak, Nathannek. A rendező elsősorban a thrillerekre jellemző megoldásokkal kelti a feszültséget, hogy rögtön érezzük: ez a hely nem feltétlenül biztonságos, és Nathan sem feltétlenül normális.

Kezdjük ott, hogy állandóan iszik. Pedig tudós. Jó, persze, magányos. De akkor is. A színészi alakítások attól is zseniálisak, hogy szavak nélkül is érezzük (főleg Gleesonon), mi játszódik le bennük. Választ kapunk az ivásra is, de nem rágják a szánkba.

Caleb zavarban van: kezdettől fogva bizalmatlan a főnökével, és persze rögtön közel kerül Avához, akit „csak” tesztelnie kellene: vajon elég meggyőző-e a beépített mesterséges intelligencia? A tesztelő és alanya közötti első nagyobb fordulópont akkor következik be, amikor Ava váratlanul azt súgja Caleb fülébe: ne bízzon Nathanben, mert a férfi hazudik.

A film erénye, hogy végig megtartja a feszültséget, soha nem lehetünk abban biztosak, hogy mi vajon a valódi cél, ki hazudik kinek, ki lát át kin?

ex-machinaEz azonban csak az első réteg. A második réteg ahhoz a kérdéshez kapcsolódik, amelyet Caleb tesz fel egy ponton Nathannek: Ava miért van női testben? Fontos ez?

Nathan szerint nagyon fontos, mert befolyásolja a befogadásunkat, és ez befolyásoló tényezőként hat magára a tesztre is. Ugyanezt a kérdést fel kell tennie a nézőnek is, hiszen a történetek (és a jó sci-fik egytől-egyig) egyfajta kísérletek is: vajon elhiszi-e a néző, hogy amit lát, az megtörténhet?

Igen, fontos, hogy a robot egy nő. Fontos, hogy egy vonzó nő, még akkor is, amikor csupán az arcát és a kezét fedi bőr. Biztos vagyok benne, hogy az egész filmet másképpen éli meg egy férfi és egy nő, mást tart benne fontosnak, másképpen értékel egy-egy jelenetet.

Sok mindent mond el ez a film a mesterséges intelligenciákról, de még többet az emberi elméről, az érzékelésről, és legfőképpen a férfiak gondolkodásáról, ösztöneiről. Néha igen félelmetes, és sötét ez a hely.

Javaslom, hogy az Ex Machina megtekintése után mindenki gondolja végig, miben változott volna az élmény, ha 1) a mesterséges intelligencia férfi testet kap 2) a tudós és a programozó nők 3) a mesterséges intelligencia csak egy szürke doboz.

A film mindenképpen gondolkodásra késztet, még akkor is, ha amúgy nincsenek benne olyan őrjítően tudományos eszmefuttatások (a Turing-teszt emlegetése azért mára már elcsépelt és túlhaladott). Inkább filozófiai értelemben gondolkodtat el.

És persze vannak hibái is: az utolsó húsz perc. Nem így kellett volna. Nem illett a filmhez, és tele van logikai bukfencekkel, amelyekre most nem térnék ki, nehogy lelőjek egy poént is.

Ex Machina
2015
Imdb: 7,9
Írta és rendezte: Alex Garland
Szereplők: Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac
Magyarországon a Titanic Filmfesztiválon mutatták be.

 

Linkek:

A film imdb oldala

A film trailere:

 

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: film

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon