Azon a napon, amikor a tizenöt éves Adam McCormick anyja egy veszekedés után a kocsma felé tartva frontálisan ütközik Lucy Hall autójával, Gracie Highsmith, a furcsa, köveket gyűjtő lány egy vasúti töltésen rábukkan a két hete eltűnt Jamie Marks meztelen, elkapart holttestére. Jamie-t életében senki nem ismerte igazán, és Adam most, a meggyilkolása után kezdi el pótolni mindazt, amit az életben elmulasztott. Jamie barátja lesz, emlékezik helyette az életére, és közben maga is egyre jobban sodródik a magány és a halál felé.

one_for_sorrow_bookmark_highresNem véletlen, hogy Adam McCormick közösséget érez Jamie-vel, hiszen őt sem igazán érti senki. Családja halmozottan hátrányos: apja munkanélküli, bátyja céltalanul bukdácsol át a középiskolán, a balesetben lebénult anyját pedig az a Lucy Hall ápolja, aki miatt tolókocsiba kényszerült. Egyedül Jamie az, akivel őszintén beszélni tud, talán mert mindketten élet és halál között kóborolnak, ámbár más-más oldalról indulva: Jamie képtelen elengedni az élők világát, Adam pedig lassan kopik ki az életből, hiába ismeri meg közben az első szerelmet. Gracie nem tudja követni őt a holt térbe és a hajléktalan létbe.

Az 1975-ben született Christopher Barzak első regényében, bár kísértetekről és gyilkosságról ír, nem Jamie Marks gyilkosának kiléte körüli rejtélyre építi fel regényét, sokkal inkább Adam és szülei, Adam és Gracie és Adam és a világ kapcsolatára helyezi a hangsúlyt. Könyvében egy olyan fiú keresi magát és az élet értelmét, akinek lába alól teljesen kiszaladt a talaj, és senkihez nem fordulhat tanácsért vagy segítségért, aki szó szerint kiesett a közösség hálójának résein.

A legnyomorúságosabb tapasztalatok még csak nem is a kísértetekhez köthetők: amikor Adam megszökik otthonról, hamarosan gyakorlottan túrj a kukákat élelem után kutatva, és ha netán visszatérne a családjához, abban sincsen köszönet. Mintha áthatolhatatlan bura borulna rá, elválasztva őt az élők – kívülről nézve fájdalmasan banális és értelmetlen – világától.

Christopher Barzak

Christopher Barzak

Szép, ahogyan a szavak jelentőséget kapnak a regényben: szavak kódolják a legfontosabb emlékeket, meg sem fogalmazható érzelmi kincseket, és szavakat kér Jamie is Adamtől, hogy legyen mit elégetnie hideg, halott testét felmelegítendő, szavakat követelnek a halál innenső oldalán rekedt, emlékeiket vesztett, bőr nélküli kísértetek, és súlya van, amikor Adam kimondja a legnehezebbeket, köztük azt is:  „Hazajöttem.”

A One for Sorrow Adam McCormick felnőtté válásának története, ahogyan megtanulja, hogy felelősséggel tartozik a haldokló testéért és a tetteiért. Komor, lenyűgöző hangulatú regény, amely egyszerre szól arról, milyen értelmetlenül könnyű meghalni és milyen nehéz valóban, teljes szívvel, testtel és lélekkel visszatérni az életbe.

További érdekességek

  • A One for Sorrow 2008-ban elnyerte a legjobb elsőregényes fantasynak járó Crawford-díjat, és jelölték a Great Lakes díjra és a legjobb első regénynek járó Locus-díjra.
  • A One for Sorrow-ból Jamie Marks is Dead címmel Carter Smith csinál filmet (Versimilitude Films), a főszerepben Liv Tyler, Judy Greer, Cameron Monaghan, Noah Silver és Morgan Saylor. A film bemutatója 2014-ben várható, a forgatási munkálatok nemrég fejeződtek be.
Noah Silver és Cameron Monaghan, a Jamie Marks is Dead főszereplői

Noah Silver és Cameron Monaghan, a Jamie Marks is Dead főszereplői

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: irodalom

Eddig 4 hozzászólás.

  1. nyerw szerint:

    ez zseniálisan jól hangzik

  2. Hackett szerint:

    Nekem is ez jutott eszembe a cikket olvasva.

  3. Hanna szerint:

    @nyerw: Kölcsönadjam? 🙂

  4. damoqles szerint:

    Inkább ad(as)d ki. 🙂

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon