A Star Wars olyan popkulturális darab, amelynek nemcsak a megvalósult formája – a Szent Trilógia – legendás, hanem az elkészülte is. Kezdettől fogva körülvette az eredetmítosz: a hangeffektek sztorija, a rendező látnoki megérzése a későbbi játékjogokkal kapcsolatban, vagy akár az első film egyetlen igazán nagy nevének, Sir Alec Guinessnek az ellenérzése a produkcióval kapcsolatban.
A bookline kiadó jóvoltából magyarul is elolvasható George Lucas élete. Sokkal több ez, mint anekdotagyűjtemény vagy szaftos pletykák egymás után hajigált szövege. A szerző, Brian Jay Jones újságírói alapossággal jár utána, honnan indult a későbbi milliárdos, hogyan jutott el az Egy új remény felvételéig, és milyen viszontagságok kísérték a rendező útját.
A könyv ereje pont abban rejlik, hogy Lucasról végre egy teljes pályaképet kapunk, miközben személyes sorsába is belepillanthatunk. A siker egyáltalán nem volt magától értetődő, az addig megtett út pedig mindennek mondható, csak egyenesnek nem. Az életrajzi könyv szerzője felkereste a fiatal George életének fontos szemtanúit, és a személyes visszaemlékezéseket ágyazta be a sodró lendületű, sok adattal tarkított, de feszes sztorizásba. Ott vagyunk a családjánál, a főiskolán, ahol olyan óriások lettek a társai, mint például az első Conan-film zsenije, a fegyvermániás John Milius.
Persze olyanok vagyunk, mint azok a nézők, akik az előzetesben látott legfontosabb jelenetet várják. Igen, az első Csillagok háborúja film elkészülte és blockbusterré válása a könyv egyik csúcsa. Számomra meglepő volt, hogy mennyi nehézséggel járt a forgatás, milyen nüanszokon múlt a siker, és hogyan űzte-hajtotta előre különc látomását a rendező. Itt jön elő a könyvben azután sokszor megjelenő lucasi magatartás: ahol szabályok vannak, ott meg is lehet szegni őket, féktelen magabiztosság a saját víziókban, és csökönyös ragaszkodás a mindenki által kudarcnak ítélt döntésekhez.
Olyan kevésen múlt, hogy az alapvetően művészfilmekért rajongó George maga is ilyen, kevésbé közönségbarát alkotásokat rendezzen! Az 1977-es Star Wars forgatását együtt idegeskedtem végig a könyvben, átélve, mit jelent, ha elfogy a pénz, ha új vágó kell, ha agyon kell menedzselni a dolgokat, mert csak úgy lehetsz biztos a végeredményben. Borzalmas (és egyszerre nosztalgikusan andalító) belegondolni, hogy az általad kitalált, vásznon még sohasem látott trükkökhöz még nem tudsz számítógépet használni – mit csinálsz?
Iszonyatosan makacs embert ismerhetünk meg a lapokról, és közben megtudhatjuk, hogy az immár több generáció számára legendás világ összerakása vér, verejték és stúdiópénz kibogozhatatlan elegye. Ilyen egyszer van egy ember életében – ha szerencsés. és ilyen valószínűleg egyszer van egy évszázadban, hiszen azóta sem láthattunk hasonló, nem képregény-alapú fantáziadús Univerzum ősrobbanását és folyamatos tágulását. (Majd összehúzódását és kisebb pukkanását.)
Ez elsősorban George Lucas érdeme, egy olyan emberé, akit valószínűleg nem szeretnék az ellenségeim közt tudni, mert elég céltudatos ahhoz, hogy elérje, amit akar, bármit is mondanak körülötte.
Mit mondhatnék még róla? Jar-Jart nagyon nehezen tudta elengedni, végig meg volt róla győződve, hogy a figura jó, szerethető. Szóval az a helyzet, hogy még a tökéletesnek tűnő sorsok mögött is ilyen banalitások húzódnak. Tele van a könyv ilyen kontrasztos epizódokkal. Ettől élvezetes és drámai az egész.
Olyan jól esik George Lucast is gyarlónak látni és közben tudni, hogy korszakos zseni.
Kapcsolódó, korábbi cikkeink:
Merre tart a Star Wars filmes univerzum
Star Wars és az örök gyerekkor
Disney Wars: Tényleg rossz hír a Lucasfilm eladása?
Jediktől a Szíriuszig – SF-ből merítő vallások
Hozzászólások
[sfinsider további írásai]
Pont olyan dagadt kapitalista stúdiócsászár lett belőle, amilyenek ellen egykor elindult. Tragikus életpálya, ja ennyi pénzzel annyira talán mégsem.
Balfake
Nem akarok politizálni, de olyan már nálunk is történt, hogy valaki pont olyan lett, mint ami ellen küzdött… 😀