Hogy mi ez az Uncharted? Lehet, hogy naiv kérdés, de egy évvel ezelőtt én is csak annyit tudtam róla, hogy a Naughty Dog által fejlesztett, csak Playstation konzolokra elérhető, számtalan díjat és kritikai elismerést kapott videójáték-sorozat, egy misztikus-mágikus elemeket is tartalmazó kincsvadász-kaland-akciójáték, amelyet a játékot ismerők sokkal jobbnak tartanak, mint a hasonló Tomb Raider franchise-t. (Ezt a klasszikus Tomb Raiderek és a reboot nagy rajongójaként egészen addig kételkedve fogadtam, amíg tavaly ősszel kezembe nem került az Uncharted: The Nathan Drake Collection, az első három rész Playstation 4-re felújított változata.)

Ezen írás apropója az, hogy jövő hét kedden megjelenik PS4-re (sajnos csak arra) a  negyedik és egyben utolsó rész, az Uncharted 4: A Thief’s End, emiatt érdemes kicsit körbejárni, hogy kicsoda is a főhős, Nathan Drake, és miért is lelkesednek annyian a kalandjaiért.

uncharted2Nathan Drake története 2007-ben kezdődött, még PS3-on. Ekkortájt a Tomb Raider teljesen kifulladt, nem nagyon is létezett hasonló akció-kalandjáték, ráadásul az Uncharted: Drake’s fortune új színt vitt a zsánerbe, mégpedig azzal, hogy szórakoztató és hihető, élő karaktereket, szórakoztató dialógusokat és izgalmas, pergő kincskereső sztorit humorral és a különböző játékelemek (akció, platformelemek és ősi rejtélyek megfejtése) közti okos egyensúlyával tálaltak.

Nathan Drake egy árvaházban felnőtt, a történelmet szerető, bohém és soha fel nem növő kincskereső kalandor, aki gyökereit Sir Francis Drake-ig szereti visszavezetni, és a nyitójelenetben éppen a legendás Francis Drake koporsóját halássza ki az óceánból Elena Fisher, a nagy sztorit kereső fiatal újságírónő segítségével. Később Nathan mentorával, Victor „Sully” Sullivannel kiegészülve, Sir Francis naplója alapján El Dorado aranyvárosának felkutatására indulnak, hogy ellenlábasaik előtt szerezzék meg a kincset. Ez az első kaland még kicsit egyszerű, a történetmesélés és a játékmenet kevésbé kiforrott, de a látvány, a jelentek megtervezése, a karakterek közti interakciók már itt is profin működnek, és annak ellenére, hogy 2007-es játék, ma is nagyon jó szórakozás.

uncharted-3_desertHanem aztán 2009-ben jött az Uncharted 2: Among Thieves, és mindenki tátott szájjal bámult, mert ez a történet már egy olyan lenyűgöző játékélmény, amelynek szerintem a mai napig alig akad párja. Nathan Drake és Sully néhány régi ismerős révén Shambala, a legendás tibeti titkos város után kutat, és versenyt fut az egykori hírszerző, majd milliárdos hadúr Zoran Lazareviccsel és magánhadseregével. Hamarosan pedig a Lazarevic után Nepálban oknyomozó Elena is belekeveredik az események láncolatába.

Amellett, hogy az Among Thieves a korhoz képest kiemelkedő grafikával és animációval rendelkezett, minden egyes jelenete és helyszíne elképesztő, maga a játékmenet egy hatalmas, adrenalinlöket, folyamatos, egy percre sem nyugvó kalandélmény, tele felfedezéssel, emlékezetes jelenetekkel, amelyek belevésődtek az agyamba. Kezdve rögtön a nyitójelenettel, ahol Nathan egy szakadék felett lógó vasúti kocsiban tér magához a Himalája közepén, de van itt nepáli utcai háború, borneói dzsungelhajsza, isztambuli múzeumrablás,  vonatkonvoj tetején folyó üldözés, egy tibeti falu ostroma, és természetesen végül eljutunk a legendás Shambalába is, amelyet misztikus és rémisztő lények őriznek.

Uncharted™: The Nathan Drake Collection_20151015003539Az Uncharted 2: Among Thieves kulcsa maga Tibet, ami révén Nathan is átértékeli a kincseket megszállottan hajszoló életét, valamint az Elenával való se veled, se nélküled kapcsolatát. Eközben barátságot köt egy Tenzin nevű sherpával, aki nem beszél angolul, és kettőjük közös fejezetei a játék csúcspontjai, a Naughty Dog igazán itt használta ki először a magányos kaland helyett a szoftver által irányított karakterrel kooperáló játékmenetet, amely egyben lehetőséget nyújtott Nathan és Tenzin közötti kapcsolat elmélyítésére is, anélkül, hogy értették volna,mit mond a másik. A fejlesztők szerint elsősorban ennek köszönhető a Naughty Dog 2013-as The Last of Us játékának esszenciája is, Joel és Ellie közötti apa-lánya érzelmi kapcsolat kialakítása, ami miatt szerintem és sok millió játékos szerint is ez a valaha készült egyik legjobb videójáték-élmény.

2009-ben érkezett a 3- Uncharted kaland, a Drake’ Deception, amely során a Koránban emlegetett a Homok Atlantisza néven ismert, elveszett város után kutatnak. Ez az epizód újabb szintre emelte a látványt, és Nathant még bombasztikusabb és emlékezetesebb események közepébe dobták, akadt itt fantasztikusan animált, hánykolódó, majd elsüllyedő óceánjárón játszódó fejezet, tévelygés a jemeni sivatagban, kijutás egy lángoló kastélyból, vagy az óceán közepén sodródó összefüggő, hajótemetőben felépített kalózbandával való küzdelem, sőt, Nate még egy zuhanó repülő fedélzetéről is megpróbál lejutni.

Uncharted-3-Drakes-Deception-fireEközben megismerhetjük Nathan gyerekkorát, Sullyval való első találkozását és a köztük kialakuló apa-fiú kapcsolat kezdetét, valamint az kiderül, hogy a második és harmadik rész között eltelt két évben az elköteleződésre képtelen Nate és Elena összeházasodtak, majd szétváltak, és a kapcsolatuk jövője is fontos eleme a történetnek. Viszont annak ellenére, hogy karakterviszonyok tekintetében ez a legmélyebb Uncharted-történet, és a jelenettervezés is itt a legfantasztikusabb, az élmény egy hajszálnyival mégis elmaradt a 2. részhez képest, de csak amiatt, mert az egyes jelenetek nem alkottak olyan egységet, nem simultak olyan természetesen egymásba, valamint a történet, a tét, a Homok Atlantisza kissé elsikkadt az események között.

Az Uncharted-trilógia kiemelkedő alkotói kooperáció, amelyben tökéletesen egymásra találtak az írók, a grafikusok, a programozók és a játéktervezők, a végeredmény pedig tényleg felülmúl szinte bármely hollywoodi kaland- és akciómozit. Aztán a Naughty Dog 2011-ben egy időre félrerakta a szériát, hogy elkészítsék a fent már említett The Last of Ust, ami egy teljesen új dimenzióba emelte a fejlesztőcsapatot, mintha most érett volna be az a rengeteg munka és kreativitás. Mind az Uncharted játékok, mind a The Last of Us kihagyhatatlan élmény azoknak, akik szeretnek játszani.

A trilógia előzetese:

És jövő héten érkezik Nathan Drake utolsó kalandja, amely az új generációs konzolnak köszönhetően az eddigiekhez képest is félelmetesen szép és élettel teli lesz, de a lenyűgöző animáció és egyedi vizualitás már eddig a Naughty Dog védjegye volt, úgyhogy ez a minimum elvárás tőlük.

Annak érdekében, hogy a 4. Uncharted, az A Thief’s End a lehető legmaradandóbb élményt nyújtsa, fejlesztés közben a The Last of Us kreatív direktorát, Neil Druckmannt tették a projekt élére, aki révén az eddigi laza és vicces kincsvadász kaland azon túl,  a jelek szerint egy sokkal mélyebb, még karakterközpontúbb és emocionálisabb irányba fejlődött tovább, és emellett nem veszítette el a blockbuster jellegű, hatalmas akciójeleneteit sem. Azonban, hogy ez ténylegesen mennyire sikerült, arra jövő héten, a játék megjelenése után visszatérünk.

Addig is:

uncharted_4_title-ps4_

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: videójáték

Eddig 2 hozzászólás.

  1. solymosgyu szerint:

    Olyan játékot tudsz mondani ami pc-re is jön?

  2. hackett szerint:

    Persze, majd lesz olyan is, júniusban kapásból két friss megjelenésről szinte biztos, hogy lesz írás a tervek szerint: Witcher 3: Blood and Wine és a No man’s sky. A többit meglátjuk.

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon