Andreas Eschbachról és műveiről már jó néhány alkalommal írtunk az SFmagon. Nem véletlen, hiszen a kortárs német SF legsikeresebb és talán legismertebb szerzőjéről van szó, akinek néhány műve magyarul is elérhető. A köztudatban úgy él, hogy első hazánkban megjelent műve debütáló regénye, a Hajszőnyegszövők, mely a Galaktika gondozásában jelent meg 2010-ben. Eschbach magyar felfedezésének dicsősége azonban nem a Metropolis Mediáé: 2007-ben jelentette meg A Jézus-videó című regényt az azóta feledésbe merült Aranyszarvas Kiadó. Bár a könyv maga egyike Eschbach legjobbjainak, a marketing totális hiánya miatt magam is csak véletlenül fedeztem fel egy könyváruházban.

Újabb féltégla a Lübbétől

Újabb féltégla a Lübbétől

A Jézus-videó önmaga is megér egy ismertetőt, már csak azért is, mert annak idején mindkét jeles német sci-fi díjat elnyerte, de most azért ragadtam billentyűzetet, mert 17 évvel az első rész után tavaly megjelent a mű folytatása is. Hogy fel lehessen venni a fonalat, néhány szóban össze kell foglalni az előzmény tartalmát is. Dióhéjban: egy izraeli ásatáson találnak egy 2000 éves papírdarabot, mégpedig egy még nem is létező Sony videokamera használati utasítását. A legelfogadhatóbb magyarázat, hogy valaki visszautazott az időben lefilmezni Jézust, elindul tehát a felvétel és a kamera keresése. Hatalmas nagy spoiler, de sajnos nem lehet elkerülni: Stephen Foxx és társai kutatását siker koronázza, a felvétel pedig nagy hatást gyakorol mindenkire, aki megtekinti.

A Jesus-Deal nem sokkal az 1998-as előzmény cselekménye után veszi fel a fonalat: mindjárt az elején a Vatikán embereinek álcázott ügynökök lopják el a felvétel eredetijét, akikről viszont megtudjuk, hogy Samuel Barron, egy újkeresztény mágnás emberei. Barron veszélyesnek tartja a videót, így igyekszik annak létét eltussolni, de ennél ambiciózusabb tervei is vannak. Kész tény, hogy létrejön az időutazás Jézus korába. Miért ne lehetnénk mi azok, akik útjára indítjuk a forgatócsoportot. A vallási téboly határmezsgyéjén mozgó Barron kiterjedt kapcsolatrendszerével és dollármilliárdjaival megteremti az alapját a hihetetlen tudományos áttörésnek, ám azzal nem az emberiség megajándékozása a célja, hanem egyenesen Jézus második eljövetelének előkészítése. Ha pedig a próféciák nem akarnának bekövetkezni, szívesen rásegít, akkor is, ha azok vérözönt vizionálnak…

Andreas Eschbach a Frankfurti Könyvvásáron

Andreas Eschbach a Frankfurti Könyvvásáron

A regénynek három főszereplője van, mindegyikük egy-egy történetszál középponti alakja. Michael Barron Samuel fia, a másodszülött, akinek bukott bátyja helyét kell elfoglalnia a grandiózus tervben. Bár mélyen hívő, nem osztozik apja fanatizmusában, ugyanakkor lelkes és büszke arra, hogy részese lehet a világ megváltásának. Második kulcsfiguránk John Kaun, akinek a neve már A Jézus -videóból ismerős lehet. Ott az ásatást finanszírozó gátlástalan multimilliárdos üzletember, de történetünk kezdetére – a  videó hatására – új emberré vált, aki elsősorban a családjának él. Leukémiás lánya életéért küzdve bukkan rá a reménybeli időutazók nyomára, amelyben új reményt vél felismerni. Samuel Barron terveibe azonban nem könnyű beavatkozni. A harmadik figura az első regény főhőse, Stephen Foxx, akit Kaun bíz meg azzal a távolról sem könnyű feladattal, hogy kísérelje meg megállítani Barront.

A Jézus-videó maga nemigen foglalkozott az időutazás elméletével, pedig az alzsáner egyik legizgalmasabb része az, hogyan küszöbölhetők ki a paradoxonok. Itt Eschbach alaposan belemélyed a kérdésbe. Az időutazás például azért olyan ritka, mert szükség van hozzá olyan anyagra, amely már előzőleg megjárta az idő mélységeit, spontán csak nagyon ritkán történik ilyesmi. A múltban lehetséges ugyan változtatásokat véghezvinni, de csak arra lehetünk hatással, amiről még nincsenek ismereteink. A legjobb, amit tehetünk egy időutazóval, hogy kevés ismerettel látjuk el céljáról, hiszen azzal behatárolnánk a cselekedeteit. Persze megpróbálhatja megváltoztatni a tényeket, de így vagy úgy úgy fog alakulni, ahogy mindig is alakult.

Érdekes ebből a szempontból Samuel Barron első találkozása időutazással. Fiatal korában egy autóútján jelent meg előtte egy évtizedekkel későbbi jövőből érkező nő, aki nem sokkal később meghalt. A hölgyet később maga Barron helyezi vissza a múltba csapata segítségével. Michael felvetésére, hogy nem kegyetlenség-e ez, a válasz, hogy ha ők nem tették volna meg, megteszi más. A nő visszakerült a múltba, ezen nem lehet változtatni.

A Jézus-videóban erősebb volt a sci-fi-nél a thriller-vonal, itt jobban sikerült eltalálni a megfelelő arányt. Ezúttal is terjedelmes kötetről van szó, bőven 700 oldal feletti darab. Akárcsak elődje, ez is szinte letehetetlen, rendkívül izgalmas regény. Az Aranyszarvas Kiadóra sajnos már nem számíthatnak a magyar olvasók, úgy tűnik, a Metropolis Mediánál is megtorpant a szerző életművének kiadása. Bízzunk azért benne, hogy előbb-utóbb nálunk megjelenik a Jesus-Deal, de ha netán mégsem, Eschbach művei jó eséllyel elérhetők a legtöbb világnyelven.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: irodalom

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon