Hosszú szünet, a Blue Ant trilógia lezárása után tér vissza Gibson a sci-fihez. A kérdés óhatatlanul felmerül: tud-e újat mutatni a kiberpunk élő legendája, vagy csupán öreges nosztalgiázásra futja az erejéből?
A közeljövő lepattant Amerikájában Flynne Fisher beugrik a bátyja helyett őrző-védősködni egy multiplayer játékba, ahol paparazzo drónok hajkurászása közben tanúja lesz egy bizarr gyilkosságnak. Vagy talán nem is játék volt – a lányt megpróbálják elhallgattatni, és ezért a célért egyre nagyobb pénzek és erőforrások mozdulnak meg. Ellenségei megvesznek bárkit és bármit, ami nem is olyan nehéz ebben az összeomló, korrupt Amerikában, ahol a többség drogfőzésből vegetál, vagy éppen az USA utolsó kelendő exportcikkében, a hadseregben próbál szerencsét.
Szerencsére a lánynak szövetségesei is akadnak, aki épp úgy nincsenek híján a tőkének és befolyásnak – ráadásul még azt is elárulják, hogy a jövőből telefonálnak. Egy olyan jövőből, ahol az ironikusan csak főnyereménynek nevezett összetett ökológiai és társadalmi kataklizma az emberiség nyolcvan százalékát kiirtotta. A túlélő gazdagok úrrá lettek a káoszon; nano- és egyéb technológiájukkal elkezdték rendbe tenni a világot, csak egyvalamivel birkóznak meg nehezen: pszichésen feldolgozni azt, hogy ők élnek, miközben a kevésbé szerencsések milliárdjai nyomorultul pusztultak el.
Wilf Netherton, a neurotikus publicista belecsöppen egy nyomozásba: eltűnik egy lány, és a bűntény nyomai egy csonkba vezetnek. A csonkok a világ olyan múltbeli változatai, amelyek a velük való kapcsolatfelvétel pillanatától saját idővonalban fejlődnek tovább. Így aztán kívülről befolyásolhatók, megváltoztathatók, akár istent játszana valaki, akár olcsó munkaerőt venne igénybe, akár csak a katasztrófa előtti boldog békeidőkön szeretne nosztalgiázni. Wilf és Flynne hamarosan közösen, egymás világában csak teleprezensen megjelenve próbálják kideríteni, ki és miért gyilkolt.
Flynne Amerikája csakugyan olyan, mintha Gibson lefújta volna a port a Híd-trilógia közeljövőjéről, és felturbózta volna a mai trendekkel – hajlítható telefon, kvadkopterek és 3D-nyomtatás –, ám a távolabbi jövőt friss fantáziával alkotja meg. Szemétszigetet építő, már alig-ember telepesek, távérzékeléssel viselhető testek (perifériák), egy átalakított London. Mindebben nem kis szerepet kap legendás atmoszférateremtő képessége, költői, precízen csiszolt mondatai és a pörgős cselekményszövés.
Ugyanakkor a szerző rajongói számos ismerős motívumot fedezhetnek fel Gibson korábbi munkáival. Burton lakókocsijának leírásakor biztos voltam benne, hogy valami bevonattal a falhoz és padlóhoz lesz ragasztva minden szemét:), és a bűntény mögött húzódó motiváció is deja vu-érzést kelthet. Itt jobb lett volna valami újat kitalálni.
Amiben viszont hozzátesz a sajátos gibsoni jövőképhez, az a korábban kevésbé megcsillogtatott optimizmus: Flynne világában a nyilvánvaló szegénység ellenére is erős a barátságok és kapcsolatok szociális hálója, nem atomizált, magányos hősöket kapunk. A távolabbi jövő pedig tagadhatatlanul túljutott a „szarviharon” (ahogy Flynne nevezi), nyoma sincs már a „mindig minden egyre rosszabb lesz és sohasem jobb” érzésnek. A regény végére azonban Gibson fordít egyet a felálláson: miután Flynne és barátai a birtokukba jutott erőforrások segítségével nekiállnak, hogy új, biztatóbb jövőt teremtsenek saját idővonaluknak, immár Wilf kísértetiesen üres jövője tűnik zárványnak, csonknak – perifériának.
William Gibson új regénye nem vált világot, nem teremt új valamilyenpunkot – nem is akar –, azonban így sem vall szégyent a mai fiatalok között. Sőt.
Kapcsolódó: The Guardian-interjú a szerzővel a regény kapcsán
Hozzászólások
[sezlony további írásai]
Hát ebből a cikk-ből nem derul ki hogy jó e. De én most hozzákezdtem. Eddig jó. minifejezetes. Nem olyan suru mint banks írásai. Kíváncsian várom hogy mi sul ki belőle.
fura egy ízlésetek van. Ez nem annyira tudományos. Nem annyira jó mint az időhajók. Csak beszélgetnek benne. És nagyon keveset mond a jövőrol. ennyi.
Javaslom Aszimov Iszákot, a huszonezredik században galaktikus birodalom lesz és folyton a jövőről van benne szó!