1999. március 31-én az USA-ban bemutatták a Mátrix című filmet. Az alábbiakban az SFmag szerkesztőségének néhány tagja emlékszik vissza arra az élményre, amikor először találkozott a Wachowski-testvérek 15 éves alkotásával.

matrix

Farkas Balázs (fbdbh): Én többnyire fel akartam sétálni a falra, meg napszemüveget akartam venni. 2000 környékén, 13 évesen kaptam meg eredeti VHS-en (talán születésnapra?), persze, koromra és az internet hiányára való tekintettel semmi elvárásom nem volt, így igazán mély nyomot nem is hagyott, mert ekkorra már szerintem bontogatta szirmait wuxia-szakértelmem – viszont mivel a filmgyűjteményem nem volt olyan nagy, a következő években elég sokszor újranéztem. Végül is betéve tudom az egészet. De fiatal fejjel is láttam, hogy folytatásai igencsak retardált dolgok, szóval legutóbb talán a DivX-boom és Pentium 4-reneszánsz környékén láttam teljes terjedelmében a trilógiát. 2005-2006 még igen esélyes.

De amúgy is, a LotR-trilógiát leszámítva a Mátrixot tartom az egyik utolsó jó blockbusternek, egy jó évtizedet zárt.

Juhász Viktor (brainoiz): A Mátrix első, spoilermentes előzetesét fél évvel a filmbemutató előtt láttam, és akkora hatást tett rám, hogy utána képes voltam legalább két estén át részletekben, betárcsázós modemmel letölteni a videómegosztók kora előtti netről, hogy minél többször meg tudjam nézni otthon is, hátha még idő előtt összerakom, miről szólhat ez a döbbenetes látványvilágú, furcsa mozi. Nem meglepő módon maga a film is hasonlóan elsöprő élménynek bizonyult.

Ma már számomra is nehezen elképzelhető, hogyan lehetett ekkora hatása rám (és tudtommal másokra is) a Mátrixnak, ami talán pont a legékesebb bizonyítéka annak, mennyire megváltoztatta a blockbuster sci-fi akciófilmek világát. Igen, egészségtelenül sokat emelt át bizonyos japán animékből, helyenként szájbarágós, a folytatások pedig finoman szólva is problémásak, de szerény véleményem szerint a Mátrix akkor és ott nagyon fontos mérföldkő volt mind a hollywoodi nagyfilmek, mind a science-fiction szempontjából. Ráadásul pár évvel ezelőtt újranéztem, és az az elképesztő kúlság, ami akkor megvolt benne, a mai napig működik.

Oroszlány Balázs (Rorimack): Az első film volt, amire netes információk alapján készültem. Éppen Hollandiában utaztunk, de erre a másfél órára el kellett mennem a moziba. Azon a nyáron nekem ez lett a legális drog. Emlékszem, milyen gyanúsan érthetőre sikerült (az utazás alatt a Meztelen Ebédet próbáltam angolul elolvasni – nagy volt a kontraszt). Élőszereplős Ghost in the Shellt vártam, csak egy héjat kaptam, abból viszont gyönyörűt. Azóta sem néztem meg újból. Ha egyszer elkészül a második rész, az első sorokban fogok ülni.

Pusztai Dániel (archnihil): Én anno levezettem, miből nyúlt a Mátrix.

Egyébként én szerintem azon kevesek egyike voltam, aki nem moziban látta a filmet, hanem videón. Így hát úgy néztem meg, hogy végre megtudom, mire fel a nagy hype. Programozó – informatika tanár anyukámra nagyobb hatással volt a film egyébként, mint rám.

folyt. köv.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: film

Eddig 13 hozzászólás.

  1. sezlony szerint:

    Én először félszemmel láttam az ajánlóját, és teljesen kifakadtam, hogy mi ez a realitástól fényévekre elszakadó hülyeség, hogy a falon futnak és úgy lőnek..?
    Aztán megtudtam, hogy erre magyarázatot ad a film. Moziban láttam a barátaimmal, és bár tisztában voltam vele, hogy nem új az ötlet (pl. csak filmben az Existenz, és még hány írott sf), azért eléggé tetszett.
    Még ma is meg tudom nézni úgy, hogy nem találom kínosnak. A folytatásai inkább csak összezavartak.
    Egy igazi szuperhősfilm a digitális korszakból.

  2. Balfake szerint:

    Már akkor se tudtam, vajon üres, nagyarcú vagánykodásnak kell-e nézni vagy komoly tu-fának, utóbbinak sajna nevetséges.

  3. vegyeskazetta szerint:

    Ahogy Balfake mondja. Nem volt benne se újdonság, se érdekesség, csak a sekélyes, buta bölcselkedés, lebutított buddhizmus light, csapnivaló színészek, samponreklám szintű effektek.

  4. Balfake szerint:

    Kis érdekesség: folyamatosan leneóznak azóta is (ha éppen bőrkabát van rajtam, pedig annyira nem hasonlítok) a legkülönbözőbb társadalmi és kulturális hátterű megfigyelők angol legénybúcsús csürhétől vidám kisebbségi fiatalokig, köztük olyan gyerekek, akik a bemutató idején tán még a világon se voltak, szóval ha más nem is, a hatása tagadhatatlan.

  5. DBL szerint:

    Ez egy sima megváltástörténet, egy kis szolipszista beütéssel, a valós/virtuális világ felcserélhetőségét taglaló történeten keresztül.
    Ami a nyerő benne, az a filmtechnika mindent elsöprő csodája.

  6. e(x) szerint:

    Az ezredfordulóval és egy akkoriban futó projektemmel együtt hozott egyfajta „beléptünk a digitális korszakba” feelinget, de ez idővel elhalványult. Mai szemmel olvasatlan voltam, számomra új ötletekkel találkoztam benne, noha ma hamarabb nézem újra az Ötödik elemet, a kilencvenes évek filmjeinél maradva.
    A folytatásai számomra fájdalmasak voltak – talán nélkülük jobbnak érezném az első filmet is – egyedüli megmaradt elemként, ha Root Certification Authority-vel foglalkozom, egy kicsit ma is elmosolyodom.

  7. Attila szerint:

    Csak abban az évben volt pár jobb scifi a mozikban – Galaxy Quest, Iron Giant, Existenz -, a valamivel korábbi Dark city meg simán lemossa ugyanazon a pályán a Mátrixot.

    Nem értem, mire fel a lelkesedés így 15 év múlva…

  8. solymosgyu szerint:

    Hát már ilyen öreg vagyok? Ez a legjobb látványfilm. Amelyik befejeződott. Ellenben a star wars-sal.

  9. fbdbh szerint:

    Attila: rövid gondolkodás után arra jutottam, hogy a Dark City tényleg simán lemossa, de nem ugyanazon a pályán. Sőt, nagyon nem, még ha sok is a közös metszet.

    Sokkal-sokkal közelebb áll a Mátrix a Star Warshoz pl. Ez is campbelli monomítosz, zsánermix és akciófilm. A Dark City mélyen egzisztencialista, a Mátrix pedig jóformán tisztán vallásos anyag. Neo megváltó figura, a Dark Citynek nincs megváltása. A Dark City rémálom, a Mátrix remény. A Dark City ágensei definitív ellenségek, a Mátrixnak maga a világa az ellenség.

    És napszemüvegben rohannak benne a falon, miközben kung-fu-lövöldöznek.

    Jobb filmek veszik körül a Mátrixot, de a Mátrix sokkal jobban ráhangolható az átlagnézőre, és ez életben tartja. A Dark City ott lesz minden cinéaste gyűjteményében és szívében, a Mátrix meg ott lesz a közös kulturális tudatban, ez már csak ilyen.

  10. Attila szerint:

    fbdbh:
    Nem is szólva arról, hogy Trinity segge is jobban érvényesül, mint Emmáé. Ezenkívül poszt-dekonstruktív spekulatív zsáner, szubdialektius elméleti alapokra helyezve. Kapáslövés. Érti?

  11. sezlony szerint:

    Most az a kérdés, hogy a Mátrix tetszett-e vagy hogy mi tetszett jobban?
    Emlékeztek az Avalonra Mamoru Oshiitól a lengyel villamosokkal és tuningolt Mi-24-esekkel?

  12. Balfake szerint:

    Trinity (valódi nevét lusta voltam kiguglizni) ványadt tehén Jennifer Connellyhez képest, meg úgy alapban is, szóval nők terén is a Dark City vezet utcahosszat, ha már a tudomány.

    Az Avalont a Kossuth moziban láttam a díszbemutatón (!), öregebbek tán még emlékeznek rá, mármint a mozira.

  13. e(x) szerint:

    Nos, ha félretesszük az átlag olvasó szintjét célzó közérthetőséget, és a filmeket mély szakmai szempontból elemezzük, megállapíthatjuk, Trinity és Jennifer Connelly egyaránt ványadt tehén Milla Jovovich-hoz képest, aki ráadásul pucéran volt látható, szóval nyert az Ötödik elem és kész..;-)

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon