Osirist, a tengerben álló, önfenntartó luxusvárost egykor a dúsgazdagok high-tech álmának szánták, ám a világégést követően a világ menekültjeinek végállomása lett. A (valószínűleg nukleáris) vihart követő nagy csendet pedig semmi nem töri meg – sem rádióadás, sem máshonnan érkezett hajók, és ez így van már évtizedek óta. Osiris az utolsó város a Földön.

Osiris_wraparound_Corrected03.inddA nyugati városrészbe kényszerült menekülteket fegyverrel őrzött határ választja el Osiris eredeti, fényűzéshez szokott polgáraitól, náluk mindennapos a fagyhalál, az éhezés, a különféle betegségek. Éles az ellentét az eredeti Osiris-lakók pazarló, élvhajhász élete és a tömegek nyomora között, de a korábbi forradalmi kísérletek vérontásba fulladtak. Ez a helyzet azonban nem fenntartható, már csak azért sem, mert a több, mint fél évszázados gyárak kezdenek leállni és a készletek is kimerülőben vannak, a világba széledő felfedezők közül senki nem tért még vissza. Egyre nagyobb a feszültség a két réteg között, amit a nyitójelenet is szépen illusztrál: egy aktivistát (a másik oldal szerint terroristát) ítélnek halálra, és a két városrész határán nyilvánosan vízbe fojtanak.

A sztori két szálon fut, amelyek aztán összekapcsolódnak: az egyik Adelaide Mystiké, aki egykor az alapító és jómódú Rechnov család lánya volt, de botrányokban gazdag életével kiírta magát a családból. Amikor ikertestvére, az elmebeteg Axel eltűnik, Adelaide nyomozni kezd, mi történhetett, mert nem hajlandó elfogadni az eshetőséget, hogy a fiú esetleg megölte magát. Eközben Vikram, egy nyugati nyomorgó politikai karrierről álmodik, hogy a menekülteknek és utódaiknak emberi, élhető, fagyhaláltól és éhezéstől mentes életet vívjon ki magának.

E. J. Swift

E. J. Swift

Mindkettejükben jelen van a megszállottság és a mindent a célnak alárendelő önzés, de más-más formában. Ők ketten végül egymásra találnak, és bár mind a ketten a saját céljaikra akarják felhasználni a másikat, lassan megváltoznak (bár valódi, torzulásoktól mentes kapcsolatuk sosem lesz), és a város titkaiból is egyre több derül ki. A két szereplő az én szívemhez ugyan nem állt közel, de mindketten jól megrajzolt alakok, akiknek rengeteg a sebük, téveszméjük, elnyomhatatlan a kegyetlenségük. E. J. Swift a poklok poklát járatja meg velük, de – bár a történetük mindvégig leköti az embert – nehéz őket megkedvelni.

osiris-uk-cover-finalOsiris városát nem lehet sajnálni. A világ, amit E. J. Swift felvázol, egyszerre didaktikusan kétpólusú, másfelől meg mélyrehatoló vizsgálata a kényelemféltés és az önzés fokozatainak.

A regény sci-fi, érzésre mégis mintha egy grandiózus, feudális fantasyt olvasnék, ahol a dekadens nemesek állnak szemben a nyomorgó tömegekkel, és ahol a bálok és bulik hátterében véres intrikák folynak… E. J. Swift debütáló kötete lassú sodrású, apránként kibomló, melegházi virágra emlékeztet, amely gyönyörködtet, de egy kicsit mégis távolságot tart az olvasótól.

A szerző második regénye, a Cataveiro idén jelenik meg, és az egyik főszereplő történetét viszi tovább.


OSIRIS Book Trailer US from E. J. Swift on Vimeo.

A szerző honlapja

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: irodalom

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon