A Renóban tartott WorldConon, a Renovationön idén is kiosztották az Association of Science Fiction & Fantasy Artists díját, a Chesleyt. A díjat 1985-ben alapították, célja az, hogy elismerje és felhívja a figyelmet a fantasztikum területén tevékenykedő festőkre, szobrászokra, képzőművészekre. A díjat Chesley Bonestell (1888-1986) után nevezték el, akit csak a „modern space art atyjának” neveznek, több klasszikus sci-fi filmben közreműködött (mint az 1953-as War of the Worlds) és emellett festőként is dolgozott. A díjat kilenc kategóriában adták át, nem feledkeztek meg a kiadók legjobb művészeti vezetőiről sem, továbbá életműdíjat is kiosztottak. Az alábbiakban a nyertes művekről és az azokat készítő alkotókról tudhat meg pár dolgot az érdeklődő.
A kategóriák címére kattintva megtekinthetőek a jelölt művek.
Legjobb puhafedeles könyvborító
Idén Jason Chan borítója, a Geist kapta a díjat ebben a kategóriában. Az alkotó 1983-ban született Kaliforniában, és bár kezdetben a 3D-s animáció érdekelte, végül a festésnél kötött ki. „Már gyerekkoromban is festettem videojátékokhoz, rajzfilmekhez és képregények különféle alakokat” – írja. „Legalább egymillió Mega Man és Mario festményt csináltam.” Ahogy korosztálya, ő is vonzódott a távol-keleti rajzstílus, animék és mangák iránt, és bár nyugati stílusban tanult meg festeni a főiskolán, máig fő céljának azt tekinti, hogy összeházasítsa a nyugati módszert a keleti művészetek iránti érdeklődésével, és ez majd minden képén meglátszik. Képei főleg fantasykhoz készülnek, a díjnyertes munka Philippa Ballantine regényének borítója.
Legjobb keményfedeles könyvborító
Michael Whelan egyike napjaink legismertebb SF alkotóinak, munkáit már számtalanszor jutalmazták többek közt Hugóval, Chesley-vel és World Fantasy-díjjal, sőt, 1992-ben az 50. Worldconon megválasztották „az elmúlt 50 év legjobb művészének.” 1950-ben született és a nyolcvanas évektől kezdve napjainkig több mint 350 könyv és album borítóját készítette el, rengeteg híres munkát illusztrált, pl. Stephen King Setét torony-ciklusának elkészítésében is közreműködött. „A művészetemet legjobban a Képzelődő Realizmus címszóval írhatnánk le” – írja honlapján. „Az illusztrációimmal elsősorban azt szeretném elérni, hogy ablakot nyissanak az adott könyv témáira és a történetének alkotóelemeire.” Feleségével és két gyermekükkel Connecticut-ban él, most díjazott képe Brandon Sanderson The Way of Kings című regényéhez készült.
A kategóriagyőztes Nick Greenwood 1995-ben végzett az East Carolina University-n. „Ezután voltam olyan szerencsés – írja –, hogy együttműködhettem rengeteg remek megbízóval a legkülönfélébb munkákban – mindenféle ifjúsági/oktatási anyagokhoz, misztikus regényekhez, reklámtervezéshez, sci-fi és fantasy játékokhoz és vallási projektekhez volt közöm.” Több munkahely után mostanában újra szabadúszóként dolgozik, feleségével és négy kislányával Észak-Karolinában él. Díjnyertes munkája az Orson Scott Card’s Intergalactic Medicine Show nevű internetes magazin 17-es számához készült.
Legjobb háromdimenziós alkotás
Az idei győztes szobrász, Mark Newman a San Francisco-i Academy of Art-on végzett 1986-ban mint illusztrátor. Idővel egyre inkább a szobrászat felé fordult, és az utóbbi években már szinte csak ezzel foglalkozik. Készített például a Tippet Studios számára maketteket, ill. különböző karakterek designját videojáték cégeknek. Egyik legérdekesebb munkája két kandalló elkészítése volt, melyeket George Lucas rendelt tőle: egy Lucas hálószobájában, egy pedig a Skywalker Ranch főépületében található. Ezek mellett rengeteg szobrot készített saját szórakozására, ilyen az idei Chesley-győztes Eel Walker is. A bronzszobor 49 cm (19’’) magas, 71 cm (28’’) hosszú és 13 cm (5’’) széles, tavaly már elnyerte a Spectrum fantasy művészeti magazin Arany-díját „Dimensional” kategóriában. „Köszönöm, hogy figyelemre méltatták a munkáimat és jelölték a díjra, amit végül elnyertem. Ez nagyon sokat jelent számomra.” Newman jelenleg Kaliforniában él és dolgozik.
Donato Giancola Whelanhez hasonlóan már több Hugót és Chesley-t begyűjtött, kifejezetten kedvelt alkotó. 1967-ben született, 1992-ben végezte el a Syracuse University-t, majd New Yorkba költözött, ahol jelenleg is él feleségével és lányával. Több kiállítása volt már, számolatlan képet készített, köztük egyébként Rubens és Rembrandt műveinek másolatait. Különféle terveit, képeit többek között az ENSZ, a Lucasfilm, a National Geographic, a DC, a Microsoft és a Tor használta fel. Ahogy írja, műveiben a realizmust és a világ különféle helyein előforduló ábrázolásmódokat igyekszik ötvözni. Legújabb Chesley-ét új kötetének, a Middle-Earth: Visions of a Modern Myth egyik képéért kapta.
Legjobb nem publikált színes mű
Julie Dillon 1982-ben született és 2005-ben szerzett diplomát a Sacramento State University-n, majd folytatta tanulmányait a San Francisco-i Academy of Arts University-n és a Watt Atelier of Arts-on. „Már nagyon régóta örömet okoz számomra, ha teremthetek valamit, legyen szó képekről, történetekről vagy zenéről” – írja egy interjúban. Ám bármennyire is érdekelte az írás és a színház, végül a festés mellett kötött ki. A kezdetektől fogva mint szabadúszó tevékenykedett, alkotásait, melyek között sci-fi, fantasy vagy steampunk képeket egyaránt találunk, olyan megbízói használták, mint a Wizards of the Coast, a Paizo Publishing, az Orson Scott Card’s Intergalactic Medicine Show vagy a Lightspeed Magazine. Díjnyertes Planetary Alignment című képe elkészítéséhez hagyományos technikák mellett digitális módszereket is használt.
Legjobb nem publikált monokróm mű
A kategória győztese, Ian Miller 1946-ban született Angliában. Saját bevallása szerint már iskolásként rengeteget festett, akár papírra, akár kartondobozra. 1963 és 1970 között több művészeti iskolában is tanult, majd Londonban kapott munkát. Dolgozott többek között Ralph Bakshi animációs stúdiójának, és közreműködött a Dreamworks animációs filmjeiben. Első saját albuma 1979-ben jelent meg, azóta két másik is napvilágot látott. Képregényeket készített M. John Harrison és James Herbert közreműködésével. Az elmúlt években főleg az Interzone-nak dolgozott, mint művészeti szerkesztő, és a Game Workshopnak, mint művészeti konzultáns. Jelenleg Brightonban él feleségével, Jennyvel. A díjnyertes műve, a Triptych három, tussal és tollal készült képből áll.
Idén a Tor e-bookjaihoz készített promóciós kép, a Shadow Rising és alkotója, Sam Weber lett a kategória legjobbja. Weber Alaszkában született, itt is nőtt fel, majd miután elvégezte az Alberta College of Art and Design-t Calgaryban, New Yorkba költözött. Itt munkát vállalt, mint szabadúszó illusztrátor, és beiratkozott a The School of Visual Artsra. Jelenleg Brooklynban él feleségével, a szintén művész Jillian Tamakival. Weber dolgozott többek között a Universal Films, a National Geographic, a Tor Books, a Penguin, a Playboy és a DC/Vertigo Comics számára.
Tavaly és tavalyelőtt szintén ebben a kategóriában nyert Lucas Graciano, aki most Amorphous Drake című, a Legends of Norrath nevű online kártyajátékhoz készített képével bizonyult a legjobbnak. Graciano karikaturistaként indult, több díjat is kapott, majd áttért a festészetre. 2005 óta a Watt Atelier of Arts-on tanít. Készít storyboardokat, illusztrációkat játékokhoz, könyvekhez és kártyajátékokhoz. Mint szabadúszó illusztrátor dolgozott már a Pyr Booksnak, a Blizzardnak és a Sony Online Entertainmentnek (ez a műve is nekik készült). Illusztrációi magazinokban is jelentek meg, valamint több művészeti albumba beválogatták képeit.
Legjobb művészeti vezető
Jon Schindehette New Orleansban nőtt fel, és saját bevallása szerint rengeteg különféle dolgot művelt, amíg végül megállapodott New Yorkban, a Wizard of the Coast alkalmazásában. Jelenleg mint kreatív művészeti vezető dolgozik a Dungeons & Dragons csoportban. Emellett vezeti a The ArtOrder nevű blogot, ami fantasy és sci-fi illusztrációkkal és művészettel foglalkozik. Munkájánál talán csak Harley Davidson motorját szereti jobban.
Életműdíj
Idén az ASFA Boris Vallejo számára ítélt meg életműdíjat. A perui születésű alkotó az egyik legismertebb fantasy festőnek számít. 1941-ben született Limában, és a perui képzőművészeti főiskolában tanult. 1964-ben költözött az Egyesült Államokba, ahol Tarzan, Conan és Doc Savage illusztrációival vált híressé. Főleg olajjal dolgozik, de használ tust és a számítógépes technikák sem idegenek tőle. Több filmplakátot is készített, melyek mára legendásakká váltak. 1994-ben házasodott össze Julie Bell-lel, akivel közösen alkot. Jelenleg Pennsylvaniában él.
Minden kép az alkotók beleegyezésével került felhasználásra, minden jog őket illeti.
Hozzászólások
[_acelpatkany_ további írásai]
Bonestell pedig forog a sírjában…