Gondolom, a legvadabb disztópiákban sem gondoltuk, hogy egy járvány képes lesz a világot egy évre térdre kényszeríteni, és hogy elkeseredett harcot vívunk majd a robotokkal egy fehér plasztikdobozért az internetes csatamezőn, de hát itt vagyunk. Mindegy, milyennek ítéljük a Sony új generációs konzolját – ezek a körülmények nem a PlayStation rajongóinak kedveztek. De ha már előrendelési csalódások közepette, az F5 szentélyénél áldozva, akrobatikus, szerencsés és csillagászatilag is képtelen módon sikerült hozzáférni egy példányhoz, elmondom, milyen.

1. Nagy

A PlayStation 5 nagy.

2. Gyors

A PlayStation 5 gyors.

Na jó, nem ezért vagyunk itt. Minket nem megajándékoztak ezzel a konzollal, hanem megküzdöttünk érte (illetve az anyám küzdött meg érte, de ez most mellékes), ez nem egy jópofi PR cikk, hanem a kőkemény valóság, durván meg fogom mondani a tutit. Szóval az igazság az, hogy…

A PlayStation 5 nagy és gyors.

Nem vagyunk beljebb, mi? Eh jó, nézzük.

Képünk illusztráció

 –

A testi-lelki adottságok

Aki azért vesz konzolt, mert kicsi az élettere, vagy sokat utazgat egyik helyről a másikra, a PlayStation 5-re nem fog kedvesen tekinteni. Míg a PS4-et lazán becsúsztattam egy válltáskába, a PS5 kifacsart formája és mérete miatt nem kockáztattam meg egyelőre az utaztatását, még utazótáskában sem. Hegyes, kiálló fülei elakadnak mindenben, és a hozzá ajándékba kapott, minden oldalról felszerelhető talpazat (oké, neked lehet, hogy egyszerű, de) borzasztó. Sóvárogva tekintgetek az Xbox semmilyen dobozára, ami tulajdonképpen sokkal jobban beférne a kis IKEA-lyukba a tévé alatt, meg könnyebben tudnám utaztatni. Mégis a félméteres fehér kolosszust választottam, mert hát mégiscsak Play Has No Limits*.

(*Play Has Some Limits)

Szóval összeszereltem könnyes mosollyal a kábelekkel meg a tévével meg a polccal meg minden, megnyomtam a bekapcsoló gombot, és jeges rémülettel vettem észre, hogy nem történik semmi. Oké, nem dugtam be, de hé, bármi megtörténhet. Szóval bedugtam, bekapcsoltam, megcsináltam a profilt, és database corruption. Oké. Csináltam egy gyors javítást, és… lehetett is játszani. Illetve dehogy lehetett, system update és kontroller firmware update. Néztem a kezelőfelület szürke wümmögését, próbáltam elképzelni, milyen lehet annak, aki PlayStation 5-ön játszhat. Na de olyan 17 perccel később már meg is tudtam.

Pattogott a UI, reccsent a letöltés, benyomódott a gomb, hogy indulás.

A kontroller

A szóban forgó gomb a DualSense kontrolleren található, és ez a kontroller már önmagában egy kis remekmű. Kinézetre, anyagra (a kis köriksznégyzetek textúrája!), formára azonnal elnyerte a tetszésem, szerintem az eddigi legjobb PlayStation-kontroller. A reklámokból már ismerjük, hogy haptikus visszacsatolás van benne (szóval rezeg, pezseg, rastog, fluttyog), illetve a ravaszok ellenállása is játékonként, fegyverenként változhat, akár el is akadhat. Elég jó.

Egyébként amíg a háttérben a PS5 töltött meg szenvedett a rendszerfrissítéseivel, az egyik első dolgom volt rádugni a PlayStation 3-ra, és lássatok csodát, működik. Még a PS1-es játékokban is. Tudnom kellett, megtudtam. PlayStation 4-en nem működik valamiért.

Viszont szeretem, remek kis kontroller, az USB-C csatlakozója is mereven odacuppan, rém erotikus.

A játékok

A legfontosabbak természetesen a játékok, szóval következzen néhány gyors szemle azokról a címekről, amelyeket próbáltam.

Astro’s Playroom

Ez egy ingyenes játék, amely a konzolra már telepítve van, és megmutatja a DualSense mindenféle képességét – a kis Astro Botot követve a kontroller úgy zörög, pörög, fütyül, feszül, ahogy kell. Ha esőben lépkedünk, érezzük a cseppek kopogását, ha homokviharba keveredünk, olyan, mintha maga a kontroller lenne tele homokszemekkel, ha jégen siklunk, a kontroller is finom, karcos rezgésekkel jelzi utunkat. Ha szélforgó van előttünk, a kontroller mikrofonjába kell fújnunk (ez egy olyan évben, amikor lélegezni sem merünk, elég kínos, de hát tételezzük fel, hogy más nincs a közelben). Szóval mi az Astro’s Playroom: techdemó, PlayStation propaganda? Mindkettő, és ennél jóval több: az Astro’s Playroom egy hatalmas szívű, precíz és gyönyörű 3D platformer, amelyben a PlayStation történelmének ereklyéit (a konzolokat, a kontrollereket, a perifériákat) gyűjtögetjük, és itt-ott elrejtve találkozhatunk olyan Botokkal, akik különféle PlayStation-játékok hőseiként cosplayeznek. Az egész egy szerelmeslevél a Sonyhoz, de mégsem az önimádat érződik rajta, hanem valamiféle hazaérkezés. Büszkék az örökségükre, és nem leplezik. De ha ez nem is érdekel minket, akkor is kapunk egy nagyjából 4-6 óra alatt végigjátszható, viszont elképesztően szórakoztató, pengeéles 3D platformert, aminek legközelebbi rokona a Ratchet & Clank, vagyis nálam száz százalékosan betalált. Remek zenék, okos pályatervezés, könnyed kihívás, és persze kristálytiszta 4k, betonstabil 60 fps.

Marvel’s Spider-Man Remastered és Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Mindkét játékról írtunk már (itt és itt), de mindkét játék teljesen átalakul PS5-ön (főleg ha nem PS4 Pro-ról ugrunk, és nekem az kimaradt). Sokkal nagyobb részletesség, realisztikusabb tükröződés az épületeken, jobb anyagmegjelenítés (főleg a ruhákon látszik), ha pedig a teljesítmény-módot választjuk, akkor pedig totál krém az egész, mintha folyékony lenne, fuh, sebesség és precizitás™. A töltési idő is javul, de azért a reklámozott PS5-ös előny (én kipróbáltam, és) a PS4-en is azért érződik, szóval ne csak az SSD-t dicsérjük, hanem a szoftvermérnök-csapatot is. Akárhogy is, ez a két játék eladja a PS5-öt, ha lelkileg fel tudjuk dolgozni, hogy Peter Parker arcát lecserélték (!).

Call of Duty: Black Ops Cold War

Erről is írtam, csak (bocs) nem az SFmagon. Szóval, ha ez megvan nekünk PS4-re, akkor is ki kell perkálnunk $10-t, hogy PS5-re is meglegyen, és igazából nem szakad le az ember arca a különbségtől, hiszen PS4-en is egész tisztességesen tartja a 60 fps-t. Viszont a 60 fps mód PS5-ön tartalmaz ray tracinget (realisztikusabb árnyékokkal), a teljesítmény mód pedig 120 fps-sel pörög, és ez egy 120 Hz-es tévén érezhető meg igazán (nekem, for the record, nincsen 120 Hz-es tévém, neked van?). Ebben a játékban egyébként olyan embereket kell halomra lőni, akik valamilyen megbotránkoztató oknál fogva nem amerikaiak. Remekmű.

Sackboy: A Big Adventure

Erről is írtunk már, röviden annyit tennék hozzá, hogy a PS5-verzió nem olyan nagy ugrás, mivel PS4-en is atom gyönyörű és gyors játék, szóval emiatt nem kell sietni.

Demon’s Souls

Figy, nem kaptunk tesztkódot, milyen dolog ez már. PlayStation 3-on viszont az egyik legjobb játék, szóval gondolom biztos szép meg jó.

További PlayStation 4-játékok

Mivel úgy nem nagyon érzem magamban az energiákat, hogy húsz-harmincezer forintokért új játékokat vegyek, nyilván az egyik első dolgom volt, hogy kipróbálom, milyen új erőt lehel a gép a régi játékaimba – a PlayStation 5 ugyanis futtatja a teljes PlayStation 4-könyvtárunkat (még azt is, aminél azt írják, hogy nem, legfeljebb egy-két képhiba becsúszhat). Szóval olyan címekre mentem rá, amelyek nyögvenyelősen futottak és lassan töltöttek PS4-en. És lássatok csodát, a Days Gone csúszik, mint a zselatin, részletgazdag, gyors, a 3D audio is elképesztően immerzív. A WipEout: Omega Collection olyan, mintha eleve 2048-ban készült volna. A Resident Evil 7… nem sokkal másabb, de azért szép-szép. A Sekiro… huh, na az végre játszható, ahogy annak lennie kell, tovább is jutottam benne ott, ahol annak idején elakadtam – a gyors reflexjáték egészen más stabil 60 fps-en. Egyetlen problémás címet találtam, ami a Knack, pedig első ránézésre stabil és pattogós, élveztem is, de a harmadik fejezet környékén becsúszik egy-két furcsa képhiba (fekete négyzetek), ami amilyen gyorsan jön, olyan gyorsan el is tűnik szerencsére. Ja és elviszi a Doom-ot is.

Ami nem jó

Azt már kitárgyaltuk, hogy a PlayStation 5 nagy, de azért még egyszer leírom: a PlayStation 5 irgalmatlanul nagy. A francba már. Vannak viszont más bajaim is, szóval nem is hallgatok róluk. Ezek nagy része szerencsére javulhat az idő elteltével, különféle rendszerfrissítések után, de jelenleg a következő állapotok uralkodnak:

  • A játékkönyvtárunk nem rendezhető betűrendben
  • A játékkönyvtárunkat nem rendezhetjük mappákba
  • A kontrolleren a mikrofon állandóan be van kapcsolva (hacsak nem kapcsoljuk ki, viszont akkor a képünkbe világít a kontrolleren a narancssárga fény)
  • A mérhetetlenül idegesítő „gameplay recording has stopped” popupot nem lehet kikapcsolni
  • A játékokból a PS gomb nyomva tartásával lehet kilépni, és a főoldalról is így jutunk el a menübe – mind a játékokat, mind a konzolt kikapcsolni egy-egy extra lépéssel bővül a PS4 intuitív pöccintéséhez képest
  • Kicsi a tárhely, és PS5 játékokat nem tárolhatunk külső merevlemezen egyelőre (PS4 játékokat igen). Azt hittem, ez nekem nem lesz akkora probléma, de azért valljuk be, amikor sok játéknál le akarom tesztelni, hogy huhuhu tényleg gyorsabban fut, akkor egy kicsit hamar megtelik a cucc.
  • Ha nem kapcsoljuk ki ezt a kis feature-t, akkor minden megszerzett trófeánál generál nekünk egy harminc megabájtos videót, ami a fenti problémával kombinálva gyorsan viccessé válhat (nem) – és még azt is felveszi, amit a mikrofonba üvöltesz közben. Kedves.
  • És persze a legkegyetlenebb tulajdonsága: nem lehet kapni.

 

Végefőcím

Hiányosságok ide vagy oda, a PlayStation 5 (beszerezhetőségétől függetlenül) egy elég korrekt előrelépés a PlayStation 4-hez képest, de akinek nem jutott, azt szeretném megnyugtatni, hogy egyelőre nem marad ki olyan hatalmas, megrázó élményekből, különösen akkor nem, ha PlayStation 4 Pro van a háztartásban. Az a tény viszont, hogy eddig minden játék biztosított 60 fps módot, elég nagy optimizmussal tölt el, hiszen én kifejezetten vonzódom a mozgásra és reflexre épülő cuccokhoz, emiatt rém kellemetlen volt a teljes PS3-PS4-éra ezekkel a lomha, bávatag drámadiszpenzerekkel a főszerepben.

De majd most! Hohoho, jöhetnek a lézernindzsák.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: videójáték

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon