Néha autóvezetés közben eltűnődöm, hogy ha néhány éven belül elkezdenek elterjedni az önvezető autók, mi lesz a vezetési élménnyel? Mert vezetni , csakhogy amikor munkaügyben vagy utazás miatt teszem, óhatatlanul eszembe jut, hogy néhány órányi utazás alatt egy önvezető autóban ülve rengeteg mindent csinálhatnék közben, például rengeteget lehetne olvasni, míg magát a vezetést pedig meg lehetne hagyni élménynek. A jövő pontosan efelé is tart, hosszú távon a legtöbb ember nem fog saját autót tartani, és maga a vezetés is szép lassan el fog tűnni a világból. Ekkor aztán tényleg maradnak az autós szimulátorok és az egyre kifinomultabb, színtiszta vezetési élmény.

GTS1

Több nagy autós videojáték franchise közül a Gran Turismo a PlayStation idestova 20 éves saját exkluzív brandja, amelyet a Polyphony Digital autófanatikusai fejlesztenek, és amely PS4-re most először kapott újabb részt. A korábban megszokott koncepciót elég alaposan újragondolták és modernizálták, amelybe sok helyen bele lehetne kötni, de nem én leszek az, mert a sorozat pont az én igényeim szerinti irányba haladt.

A Gran Turismo Sport nem összevethető az arcade autós versenyjátékokkal, és ez rögtön az első pár méter megtétele után látszik. Aki szokott autót vezetni, azonnal észreveszi az apró különbségeket, amelyek jelzik, hogy ez inkább szimulátor, és ezáltal sokkal jobban hozza a vezetési élményt. A nagybetűs vezetési élményt. Azt a vezetési élményt, ami miatt önkéntelenül belső nézetre váltottam az irányításnál, és a kanyarokban úgy dőlök azóta is oldalra, mintha az erőhatásokat akarnám egyensúlyozni a székben.

A GT Sport menüje letisztult, és komoly kampány módot nem érdemes keresni, ez egy hangsúlyozottan versenyjáték, amely az online összecsapásokra fókuszál, és valójában semmi másra. Emiatt ahhoz, hogy bármilyen köridőt, adatot elmentsen a rendszer, szükség van online kapcsolatra. Ez valahol hiba is lehet, de ebből a koncepcióból a készítők nem csináltak sosem titkot, és akinek másra van igénye, az könnyen talál magának másfajta videojátékot. Emiatt az arcade mód kifejezetten lagymatag, rendkívül gyorsan rá lehet unni, mert hiába a gépi ellenfelek, csak a szokásos kihívást adják, és hamarosan inkább már csak az idő lesz az ellenfél, nincs olyan egyéb feature, ami arra késztetné a legtöbb embert, hogy ezzel sok időt töltsön. (Szerk: decemberben érkezik egy frissítés, amelyben már lesz egy GT League névre keresztelt egyjátékos kampány is, amelyben különböző bajnokságokban vehetünk részt, folyamatosan fejlődve.)

Nekem valószínűleg sajátos elvárásaim vannak egy autós versenyjátékkal szemben. Először is legyen realisztikus, másodszor a versenypályák legyenek kötöttek. Ez utóbbi egy időben kezdett eltűnni, sorra jöttek az open-world autós játékok, de ez nem az én világom, én azokat a precízen kitalált pályákat szeretem, amelyeknél idővel minden kanyart, zökkenőt ismerni kell a még jobb idők eléréséhez, és ebben a GT Sport maximálisan kiszolgálta az igényeimet. Aztán szeretem, ha legalább egy videojátékban egzotikus környezetben vezethetek. Ezt már nem annyira hozza a GT Sport, mivel a pályák a való életben is léteznek (legalábbis a legtöbb mindenképpen, az összesre azért  nem mernék megesküdni), és vannak itt pl. az F1-ből ismertebbek is, mint például a suzukai vagy a nürburgringi pálya. Persze, ez nem panasz, mert ugyanakkor az összes pálya gyönyörűen kidolgozott, és van azért néhány izgalmasabb látképpel rendelkező helyszín is.

GTS4Ami viszont kicsit szomorú (de hátha később pótolni fogják), a dinamikus időjárás- és napszakváltozás teljes hiánya. Szerintem ma minimum elvárás egy versenyjátéktól, hogy legyen benne esős, havas vezetési lehetőség, (még akkor is, ha ez a legnehezebben modellezhető elem), és ne csak különböző napszakokban lehessen versenyezni. A DriveClubban csak azzal tudtam hosszú órákat elölteni annak ellenére, hogy a vezetési élménye nulla, lévén egy arcade autós játék, hogy beállítottam a havas, esős pályát, és pislogtam ki a zakataló ablaktörlő mögül. Ettől függetlenül a Gran Turismo Sportban prezentált naplemente, napsütés, borongós időjárás mind gyönyörű és félelmetesen realisztikus, például ahogy az aszfaltról visszaverődik a napfény, csak ez így nagyon kevés.

De ha már kevés, olvastam más kritikákban, hogy mennyire kevés autó van a játékban. 170 körüli, míg mondjuk az előző részben, a Gran Turismo 6-ban 1100 feletti autó szerepelt, de a konkurens autós játékokban is sok százat találni. Lehet, hogy van, akit ez zavar, de őszintén szólva, normál halandóknak néhány tucatra sincs elég ideje, hogy végigpróbálja, kitapasztalja a különbségeket. Szerintem az autók száma konkrétan semennyire nem számít, ez csak egy értelmetlen szám, amivel statisztikában lehet villogni, de valójában teljesen mindegy, hány darabot tuszkolnak egy játékba. (És autók számát tekintve is további bővítés várható, hiába, manapság a megjelenés nem jelent végleges terméket, csak a videojáték támogatásának kezdetét.)GTS2

A lényeg – az online versenyek:

Ez az, ami a GT Sport lényegét adja, mert el lehet autókázni az AI ellen, meg lehet kihívásokat teljesíteni, és itt van nem egy olyan opció, amelyek konkrétan megtanítanak a féktávra, kanyarbevételre és egy sor trükkre, de a lényeg az, amikor élő emberek ellen küzdhetsz. Ez persze nem egyszerű, ott kezdődik, hogy be kell tanulni az adott pályát, de úgy, hogy minden apró kanyart, kerékvetőt ismerni kell hozzá, mert különben nem sok esély marad a többiek ellen. Ezért eleinte javallott az egyszerűbb pályákon versenyezni, de itt is minden újabb tizednyi pályarekordért meg kell izzadni, viszont felemelő érzés, amikor rájössz, hogyan lehet még hatékonyabban bevenni egy kanyart. Aztán pedig el kell érni, hogy ezt minden körben ugyanúgy be tudd venni. Aztán pedig, hogy tíz másik versenyző között tolongva is ugyanúgy be tudd venni. És ez már nem olyan egyszerű, mert kiszámíthatatlan helyzetek sora adódik minden kanyarban.

Itt rögtön megemlíteném a fair play-t is, mert anélkül el sem indul az online verseny, hogy ne néznénk végig néhány videót arról, hogy ne lökdösődjünk, ne ütközzünk, játsszunk korrekten. Ehhez képest azért itt nem vagyok teljesen elégedett, mert ugyan a játék A-tól E-ig osztályozza a pilótákat, egyrészt vezetési képességek szerint, másrészt a fair play/szabályos vezetés szerint, és az ütközéseket plusz másodpercekkel bünteti. Ez azt jelenti, hogy lehet, hogy valaki megnyeri a versenyt, de mondjuk kap néhány másodperc büntetést, és máris lecsúszik az élmezőnyből.

gts3Viszont ezt a rendszert egy kicsit most kritizálni is fogom, mert messze van a tökéletestől még annak ellenére is, hogy azért lazán szórja a büntetéseket, emiatt idővel mindenkit rá tud kényszeríteni a korrekt versenyzésre. Az ütközésekért és a pályalevágásért is jár a plusz másodperc, viszont ezzel kapcsolatban nem egyszer nagyon felhúztak, amikor hátulról valaki meglökött, neki a falnak, vagy csak simán leszorított a pályáról, és engem  (is) megbüntettek, azonnal tönkre vágva a további versenyzést.

Itt a rendszer sajnos nem mérlegel, és ez egy probléma. Nem szereti azt sem, ha mondjuk a külső korlátnak csapódsz, ami már önmagában is lelassít, amely révén olyan értékes tizedeket is veszíthetsz, ami miatt esélyed sincs mondjuk nyerni, mégis megkínál még egy +2 másodperccel. Én ezt azért még messze finomítanám, mert ettől eltekintve az online versenyzés nagyon hangulatos, és motiváló. Tisztán emlékszem, milyen felemelő érzés volt megnyerni az első versenyt.

Az azonnali napi versenyeken túl van többféle bajnokság, amelyekben leszerződhetünk bármelyik autómárkához, és konkrét időpontokban rendezett futamokon vehetünk részt. Üdv, e-sport!GTS_head

És valójában még csak a felszínét sem kapargattam meg a GT Sportnek, mert az autóbeállítások, gumiválasztás és üzemanyag menedzsment már egy egészen más szint, és belemélyedés a játékba, de persze, ezek nélkül is simán bárki megtalálja a számítását. Ahogy el lehet játszani a fantasztikus fotómóddal, plusz számtalan információt lehet találni olyan méregdrága autókról, amelyeket az életben nem valószínű, hogy egyáltalán látni fog bárki.

A Gran Turismo Sport egy jól összerakott autóverseny szimulátor, de nem való mindenkinek. Aki arcade módra vágyik, vagy csak néha vezetgetne egy keveset, nem biztos, hogy megtalálja a számítását, aki azonban hajlandó egy-egy pályát kanyarról kanyarra, rázókőről rázókőre betanulni, akkor a hasonló emberekkel remek versenyeket fog vívni az online versenyekben, és a gyakorlás idővel elhozza a sikerélményt is.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: videójáték

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon