hiddenkingdom_kuldetesArra már emberemlékezetre nem volt példa, hogy egy erősen zsánerkötődésű album a MAHASZ 40-es listáján tanyázzon – pláne, ha magyar zenéről van szó. Amikor eljutott hozzám FBJr. Hidden Kingdom – Küldetés című lemeze, akkor épp a hetedik helyen állt. Ki ne lenne kíváncsi rá? És akkor még ott van a borító, a csillagokba oltott, fejreállított városával, és a tettre készen álló asztronautájával. A Solaris óta nem emlékszem arra, hogy itthon valakik sci-fi zenét komponáltak volna, ráadásul mindjárt egy teljes lemeznyit.

A pénzünkért egy valamivel több, mint ötvenperces albumot kapunk, melynek legfontosabb rendező elve a csillagközi utazás.

Az első szám, a Preegzisztens a Hans Zimmer-féle filmzenéket idézi, a DNS-ben pedig a kilövés izgalmai jönnek át, hogy a harmadik számban ismét zimmeres hatásokkal találkozzunk, bár az ír síp és a finom dúdoló női hang lágyítja a dal komolyságát. A küldetés címűben Jean Michael-Jarre 1976-os korszakos elektronikus albumának, az Oxygène-nek a második részét hallhatjuk ki, még a francia legenda prüttyögő effektjei sem maradnak el – mégis, egészen másfajta hangulatú és melódiájú szám kerekedik ki belőle. Az album középpontjában a Messiás című szám leginkább a világ leghíresebb DJ-jének, a holland Tiësto-nak a 12 részt megélt klub/trance zenei válogatásának, az In Search of Sunrise-nak a legszebb pillanatait idézi, kicsit szolidabban és szöveg nélkül. De mielőtt végleg elragadna minket az ibizai nyár léhűtő és hedonista hangulata, a Messiás vége vonósokkal fékez, jelezve, hogy azért a cím is komolyabb mondanivalót sejtet. A Súlytalanság lassú tempójával akasztja meg az albumot, leginkább azt a jelenetet juttatja eszembe, amikor Dr. Ellie Arroway az idén húszéves Kapcsolatban arra a gyönyörű, csillagködös, idegencivilizációs homokos tengerpartra száll alá. A legkülönösebb című szám, a Szent Mihály csillagflotta minden rendes hittanosnak vagy minimális bibliai műveltséggel rendelkezőnek a Jelenések könyvének egyetlen kozmikus méretű konfliktusát idézi meg, a többieknek ez csak egy szimpla, de erőteljes epikus zene.

Az album kakukktojása az utolsó előtti szám, az Idő. Ez ugyanis – egyetlenként a lemezen – szöveget kapott. Az egykori legendás magyar rockegyüttes, az East szövegírójának, Márkus Józsefnek a szövege egyszerre légies, nagy szavakat tartalmazó és kitűnően ellenpontozza az eddigi optimizmust például ilyen sorokkal: Hova löknek a pillanatok? / Hova jutnak az égi hajók? / Nem elég az a pár földi év / A galaxison átsuhanó / kicsi vándor egy űrutazó / hazatér / Csodaszép kincsekért.

Bradbury is az elutazás problémájáról beszél az És újra a Föld című novellájában: “az ember végre maga mögött hagyja a Földet, minden gondjával, szomorúságával – és még nagyobb gondot és nagyobb szomorúságot keres”. A Hidden Kingdom – Küldetés épp ezért igazi utazás, amely viszont abban különbözik a legtöbb science fictionhez sorolható alkotással, hogy tőrölmetszett optimizmus járja át. Itt biztosak lehetünk benne, hogy a borítóról lelépő asztronauta célba ér és teljesíti küldetését. Szomorúság helyett a remény a meghatározó hangulat.

hidden_kingdom_ifj_balogh_feriAz album a civilben az ATV grafikusaként és szignáljaiért felelős Balogh Ferenc Jr. munkája. Ő nagyon, nagyon szereti Hans Zimmert, de valószínűleg Vangelist is, az elektronikus hangzás pedig folyton szimfonikus nagyzenekari effektekkel és kórussal találkozik. Ez a lemez olyan, mintha egy epikus, nagy léptékű SF film soundtrackje lenne, amely még nem jutott el hozzánk. Ezt a filmet viszont mi írjuk a fejünkben a zenehallgatás során.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: társművészetek

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

Válaszd ki a felemelt kezű figurát!



Keresés az oldalon