Ha ismered a magazint,akkor azért fogod szeretni ezt a különszámot, ha pedig még nem – nos, tényleg itt az ideje, hogy megismerd a Wiredet.

Szinte közhely, hogy science fiction időkben élünk. Ezen elsősorban nem azt kell érteni, hogy a sci-fi blockbusterek feltartózhatatlan nyomulását vagyunk kénytelenek elszenvedni, hanem a minket körülvevő világ egyre gyorsabbnak tűnő változását. A tegnap sci-fi novellája ma már a jelen, a tegnapelőtt gondolata startup valahol a Szilícium-völgyben vagy egy londoni (budapesti) inkubátorházban.

Mi keresnivalója van itt science fiction irodalomnak? Paradox módon most jött el csak igazán az ideje. Robotika? Le kell porolni Asimov történeteit. Mars-utazás? Gyerünk a kilencvenes évek regényeihez! Dolgok Internete? A cyberpunk sztorikat kell újra felfedezni.

wired_scifi-issue_coverA Wired magazin, amely a tudomány, a legújabb technológia társadalmi vetületét kezdettől fogva sokkal frissebben járta körbe, mint versenytársai, most egy sci-fi elbeszélésekből álló különszámmal szilárdította meg helyét a lappiacon. Ahogy a szerkesztő, Scott Dadich az előszóban írja: arra kérték kedvenc szerzőiket, hogy vegyenek kiindulópontnak egy-egy, hihetőnek, megvalósíthatónak tűnő változást vagy innovációt, és írjanak erről egy közeljövős szcenáriót. Engedjék szabadjára a képzeletüket, és élvezzék az írást.

Ez elég jól sikerült, és bebizonyítja, hogy a sci-fi az egyik legkortársabb irodalmi tematika. Mert mit hoz a jövő a különszám szerzői szerint?

Robert Sammelin az USA véget nem érő háborúit mutatja be egy fiatal veterán szemén keresztül. A háborús tematikában – és ezt Sammelin pontosan érti – nem maga a fegyveres konfliktus akciórésze az izgalmas, hanem a hatás. Mit jelent a háborús kultúra, a háború folyamatos mítosza, hogyan alakul át a társadalom értékrendszere, és legfőképpen: hogyan lesz teljesen természetes, amikor véget nem érő háborúban élünk a végső győzelem ígérete nélkül. A hangzatos című Know Your Enemy persze rövid terjedelme ellenére ügyesen helyezi el azokat a sarokpontokat (Natasha Obama az elnök, a dél-kínai tengeri szembenállás terebélyesedik kozmikus méretűvé, a Holdon folyik a küzdelem stb.), amellyel megteremti a reális jövő atmoszféráját.

Teljesen más húrokat penget a regényével éppen Nebula-finalista Charlie Jane Anders. Rövid írásában, a Stochastic Fancy-ben a mostani, online tárválasztás lehetséges vadhajtását mutatja be. Mert mi történik akkor, ha az egész ismerkedési prodecúra, amely régebben randevúkból, hosszú sétákból, ismerkedésre fordított sok-sok napból állt, redukálható csupán öt percre? Ha megvan rá a technika – az elbeszélésben ez a KloudScape interfész – és a metódus, akkor a romantika kialakulásához néhány összepasszoló számsor is elég, ami pontosan leírja a habitusunkat, jellemünket, ízlésünket. És az is kérdés, hogy az-e a régóta várt lelki társunk, akivel tökéletesen megegyezik az ízlésünk, vagy a vonzalomnak és az élethosszig tartó hűségnek vajon vannak-e más faktorai is?

Etgar Keret elbeszélése, az A. egy furcsa bentlakásos intézményben játszódik, ahol a címszereplő A. éli a genetikai betegségben szenvedő emberek életét. A kórban szenvedők sajnos néhány év alatt leélik a normál emberek több évtizedét, vagyis rendkívül gyorsan öregednek. De nincs semmi baj, hiszen az intézet lakóit befolyásos, titokzatos donorok pénzelik, akik meghatározzák, hogy a bent lévők mit tanuljanak, miben legyenek jók. Az ígéret kecsegtető: aki azután átmegy a vizsgán, kikerül innen, és bolfogan élhet, távol a kegyetlen igazgatótól. Ez a novella egy csattanóra épül, de az borzasztó – szétüti az érzelmeinket, kicsinálja a hangulatunkat, annyira erős és találó.

dav

Kattints a nagyobb méretű képért, hogy lásd a tipót is!

Már az SFmagon is írtunk a formabontó ötletember, Charles Yu egy válogatáskötetéről. Yu most sem hazudtolja meg magát: bemutatja, hogy a SubtextⓇ nevű találmány – a gondolatokat rögtön szöveggé alakító szoftver – hogyan befolyásolja a főhős egy vállalati közegben eltöltött napját. Egyedi ötlet a hozzá illő tipóval.

A jól ismert szerzőpáros James S. A. Corey álnevű duója követte el a The Hunger After You’re Fed című elbeszélést, ami pontosan a címről szól. Mi történik azután, hogy bevezették a mindenkinek alanyi jogon járó alapjövedelmet? Nos, a végeredmény – amely az emberi természet pontos megfigyelésén alapul – leginkább felemásnak mondható.

dav

Kattints a nagyobb méretű képért, hogy itt is láthasd a tipót!

N. K. Jemisin bravúros, idegenes novellája, a The Evaulators egy harmadik típusú találkozásról szól, ijesztő végkifejlettel, és Charles Yu írásához hasonló szellemes, tipós megoldással.

Végezetül Glen David Gold álkritikáját, a The Critics-et emelném ki. Ebben egy fiktív rendező, Raymond Lemoin Assaut sur l’Univers című alkotásáról olvashatunk kritikát. Ez nem film, hanem verité, amely az adott mű főszereplőjének tudatát osztja meg a nézőjével. A rendkívül szellemes kritika végén megtudjuk, hogy ezt nem is ember írta, hanem… de ez maradjon most meglepetés.

Szóval, a változások nyilvánvalók: a konfliktuskultúra elterjedése, a magányosság mint modern probléma és arra adott technológiai válasz, a jövedelmi egyenlőtlenségek fokozódása, a szórakoztatóipar fejlődése, az energiaválság – megannyi félnivaló. De a science fictionban többek közt az a jó, hogy prevenciós szándékú is: ha előre átgondoljuk és átgondoltatjuk a folyamatok kifutását, a lehetséges, a hihetőség szélén táncoló jövőképeket, akkor talán még változtathatunk ezeken.

A Wired hangulatos illusztrációkkal megbolondított különszáma ezért inkább gondolkodnivalót, mint félnivalót ad. Minden változik, de vagy félünk ettől vagy megpróbáljuk kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: irodalom

Eddig 2 hozzászólás.

  1. solymosgyu szerint:

    Magyarországon lehet kapni magyarul?

  2. SFinsider szerint:

    solymosgyu: sajnos nem tudok róla, nekem is előfizetéssel jött.

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon