A tavalyi év egyik népszerű PS4-es játéka, az Until Dawn egy megfelelően idegborzoló és jó értelemben gusztustalan horror, amely tökéletesen ötvözi a karakterek döntéseire alapuló történetalakítást, és a túlélésre építő játékmenetet.

A sztori 2014 februárjában kezdődik: tíz barát a szokásos téli „nyaralásukat” ünnepli a hegyek között. Meg akarják tréfálni egyik társukat, Hannah-t, aki azonban megszégyenülten kirohan az erdőbe – nyomában ikertestvérével, Beth-szel. A hegyek között egy titokzatos alak veszi üldözőbe kettejüket, és egy sziklára zuhanva éri őket a halál. A lányokat eltűntnek nyilvánítják, testüket sosem találják meg.

untildawn castAztán ugrunk egy évet – a baleset évfordulóján a nyolc barát visszatér a hegyen álló vadászházba, és elkezdődik a lidércnyomás…

A történet tíz epizódra és egy prológusra bomlik: minden résszel egy-egy órával közelebb kerülünk a hajnalhoz és így a megmeneküléshez – ezzel egyidőben pedig az események egyre durvább fordulatokat vesznek. A fejezetek között Dr. Hill terápiás ülésein vehetünk részt, ám ahogy a történetbeli pszichopatánk elméje egyre jobban szétesik, ezek az ülések is egyre furcsábbak, betegesebbek lesznek.

Az epizódok a nyolc karakterből általában kettő-három köré összpontosulnak, és a játék végéig mindenkivel lesz alkalmunk játszani. A karakterek egymáshoz való viszonyát, valamint személyiségjegyeiket folyamatosan változó csúszkák jelzik – ezeket érdemes figyelni, mert kihatással lehetnek arra, kik segítenek nekünk a bajban, és kik lesznek azok, akik cserbenhagynak.

1118full-until-dawn-screenshot

Az Until Dawnban ugyanis az apró döntéseknek komoly következményei lehetnek, amelyek nem mindig azonnal, hanem csak jó néhány fejezettel később derülnek ki. Ebből a szempontból ez egy élvezetesebb játék, mint amelyekkel a Telltale Games áll elő, azok esetében ugyanis döntéseink legtöbbször csak apró árnyalatokat változtatnak, sosem egész cselekményszálakat. Itt azonban még a legapróbb tett is élet-halál kérdés lehet, és sosem tudhatjuk, minek lesz igazi jelentősége: a pillangóhatást – ami egyébként a játék mechanikájának működő és nagyon izgalmas eleme – bármi kiválthatja, legyen az egy rossz helyre lerakott baseballütő vagy csupán az, hogy egy adott helyzetben nem teszünk semmit.

Ami pedig a legfontosabb: a meghozott döntéseket nem csinálhatjuk már vissza, és éppen emiatt lesz annyira igazi a játék. A való életben sem tudunk mindig jól dönteni, gyakran pillanatok alatt kell reagálnunk helyzetekre, és az Until Dawn ezt tökéletesen imitálja is. Még a Life is Strange „idő-visszaforgatásához” hasonló technika sem áll a rendelkezésünkre – a játékban egyedül úgy javíthatjuk ki a hibáinkat, ha az egészet újrakezdjük az elejétől. (Bár az első végigjátszás után elérhetők lesznek a különálló fejezetek, így megnézhetjük, egy adott karaktert miképp menthettünk volna meg, vagy még hányféleképpen csinálhattunk volna ki…)

until-dawn-screenshot-2

A játék grafikája fantasztikusan jóra sikeredett. A fejlesztés ideje alatt ugyanis rögzítették a színészek mozdulatait és mimikáját, szóval végig úgy érezhetjük, mintha Hayden Panettiere, Brett Dalton, Noah Fleiss és a többi szereplő bőrébe bújva menekülnénk a hófödte hegyek között. Ráadásul a színészi játékra sem lehet panasz, és a rendkívül élethű grafikai megoldásokkal együtt bizony nagyon könnyű beleélni magunkat a történetbe. Garantált, hogy néhány ocsmányabb haláleset még utána napokig kísérti az embert.

A látvány azonban nem sokat érne, ha a zene és a hanghatások nem lennének rendben. Jason Graves valami brutálisan jó és feszültségkeltő zenét hozott össze, amelynek jó néhány részlete nemcsak a játékon belül működik, hanem megállná a helyét azon kívül is, kvázi mint egy filmzene.

Az Until Dawn abszolút ajánlott mindenkinek, aki szeretne rettegni egy jót, mert bár a játék tele van tipikus hollywoodi horrorfilmes ijesztgetéssel, az események az ember zsigeri félelmeire hatnak, amelyek mellett nem mehetünk el teljesen közömbösen. De így a legjobb szorongani: a kanapén ülve, fülhallgatóval a fejünkön, egy képzeletbeli erdőben menekülve az életünkért, a hajnalig hátralévő órákat számolva…

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: videójáték

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon