a-homar-the-lobsterA tavaly bemutatott, európai koprodukciós film, A homár néhány mértékadó oldal szerint nemcsak dráma, de romantikus és vígjátéki. Mi sem áll távolabb a valóságtól. Rögtön az első jelenetben, a zuhogó esőben egy ötven év körüli nő száll ki a kocsijából. Az ablaktörlő lapátjain át látjuk, hogy pisztollyal a kezében egy magányosan ácsorgó szamárcsapathoz lép, és közelről, több lövéssel végez az egyik állattal.

A homár ugyanis szürreális disztópia abból a korból, amikor bűncselekmény egyedül élni.

Nem tudjuk hol, nem tudjuk, hogy mennyire a jövőben, de egy nyugati civilizációt megjelenítő világban, ahol az egyedülálló embereket arra kényszerítik, hogy szállodába vonulva az odakerülő többi szingli közül megtalálják a nagy őt.

A bökkenő csak annyi, hogy aki nem lel párra 45 napon belül, azt egy általa kiválasztott állattá operálják. A legtöbben kutyát jelölnek meg az űrlapon, arra az esetre, ha fiaskó lenne a romantikázásból, de főhősünk, David a homárt választja, mert az 100 évig is elél, és termékeny élete végéig.the-lobster-official-movie-trail

A film főszereplőjét elhagyta a felesége, ezért került ő is a hotelbe, és hamar barátságot is köt az özvegy, sánta férfival és egy selypítős harmadikkal. A hotel szociális élete egy szürreális ismerkedési klubra emlékeztet: butácska helyzetgyakorlatokkal mutatják meg nekik, hogy mennyire rossz egyedül lenni. A szereplőkkel is történik ez-az: a titokban önkielégítést végző selypítőt nyilvánosan megszégyenítik (kenyérpirítóba nyomják a jobb kezét), míg a sánta egy orrvérzős lány kegyét nyeri el úgy, hogy saját magának is szándékosan orrvérzést okoz.

A homár egy olyan disztópiát tár elénk, amely nem lepusztult, nincs világégés, piszkosság, emberi és gépi roncsok. Itt az életek, a személyiségek olyanok, mint egy-egy kietlen pusztaság. Nem tudjuk meg, hogy ki hozta a “párosodási” törvényeket, és jelét sem adja senki emberfia, hogy a rendszert meg akarná dönteni. A modern világ alig türemkedik be: ugyan járnak a városban, de nincs nyoma internetnek vagy mobiltelefonnak. Az egyformaságot a ruhák jelentik a hotelben, az erdőben és a városban egyaránt.

A film azért letaglózó, mert realista. Nincs amolyan madmaxes elidegenítő effekt, amely egyből világossá tenné, hogy nem a mában járunk. Nincsenek idegenek és világkormány és egyéb klisék. A párbeszédek viszont nagyon furcsák – körülményesek, hivatalosak, érzelemmentesek. Egy kilúgozott, nem szürke, hanem színek nélküli világ nyomasztó hétköznapjaiba csöppenünk. Érdekes megoldás az is, hogy az alapvetően angol nyelvű film néha francia párbeszédekre vált.the-lobster-colin-farrell

Akkor összegeznék: ez egy jól eltalált metafora a párkapcsolatokról, a párkapcsolatokban szenvedő emberek lesajnálásáról és az elidegenedésről, a hitvesi ágyban némán egymás mellett heverő emberekről. Arról, hogy a hazugságra és önfeladásra épített kapcsolatok mennyire illuzórikusak. Különösen a film vége pedig azzal foglalkozunk, hogy – szenvtelenül, mint David a film végén – mit áldozunk fel az igaz szerelem oltárán.

David szerepében Colin Farrell kiválóan játssza a méla, fantáziátlan, úszógumit növesztett mamlasz kisembert, akinek alig van egy-két igazi fellángolása. Szerelmét Rachel Weisz hozza a maga érzékenységével és titokzatosságával, de a legjobb alakítás kétségtelenül a hotel vezetőjéé, Olivia Colmané.

A film távolról sem hibátlan. A hoteles rész után lelassul, és túl hosszúra nyúlik a magányosok története. A zene idegesítő vonósok nyivákoló félhangjaiból áll, viszont mindenért kárpótolnak a szép beállítások, a jól megkomponált képek.

A filmtől ne tántorítson el az a tény sem, hogy nem a Sundance fesztiválon, hanem Cannesban nyert díjat. Csak magamat ismétlem: ez nem vígjáték, ez egy metaforikus sci-fi a közeljövőből, egy fiatal görög rendező, Jorgosz Lanthimosz figyelemre méltó munkája.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: film

Eddig 2 hozzászólás érkezett.

  1. Balfake szerint:

    Ebben a világban mi számít párnak? Házasnak lenni gondolom még mindig jobb, mint homárnak, úgyhogy mi akadályoz meg 2 embert, hogy kijelentsék, mi már egymásra találtunk és viszlát?

  2. hackett szerint:

    Balfake:
    Van ilyen eset is, viszont a film a “kirekesztett”, a társadalmi elvárásoknak megfelelni nem akaró embereket is elég furcsának ábrázolja ahhoz, hogy zömében ne történjen ilyen szituáció. Plusz figyelik őket, és aki lebukik, annak vége.

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

Válaszd ki a felemelt kezű figurát!



Keresés az oldalon