Hamarosan kezdődik a következő tanítási év, ez alkalomból összegyűjtöttünk (a teljesség igénye nélkül) néhány híres fantasy és sci-fi iskolát az irodalom, képregény- és film műfajokból.

A cikk első részét itt olvashatjátok.

Charles Xavier Iskolája Tehetséges Fiataloknak – X-men

Xavier iskolája North Salem városában található, New York államában, jelmondata pedig a mutatis mutandis – változtatva a változtatandót. A többi felsorolt iskolával szemben nem rendelkezik nagy múlttal, az intézetet Professzor Charles Francis Xavier alapította családi birtokán, első csoportja pedig öt főt számlált (Küklopsz, Bestia, Angyal, Jégember és Jean Grey). Az iskola két célt tűzött ki maga elé: az egyik, hogy megtanítsa a mutánsokat képességeik használatára, a másik, hogy ezeket az ember és mutáns kapcsolatok ápolására fordítsák.

Mivel a következő generációt zömében felnőtt mutánsok alkották, az intézmény iskolajellege egyre kevésbé vált meghatározóvá, noha az irányelvek továbbra is változatlanok maradtak. Az iskola Gyakorlótermében (eredeti nevén: Danger Room) a veterán mutánsok is képesek voltak tovább csiszolni emberfeletti tehetségük használatát, a Cerebróval pedig rátaláltak a potenciális új tagokra.

Később az X-men mellé megalakult az Új Mutánsok csapata, ami, akárcsak az eredeti gárda, fiatal mutánsokból állt, akik diákokként koptatták az intézmény padjait. Akárcsak a később szintén a suli falai közt alapított Generation X, az Új Mutánsok is csupán annyi főt számláltak, amennyi belefért egy szuperhős csapatba.

Tényleges változás az ezredforduló idején következett be, amikor százával érkeztek a tanulók a világ minden tájáról, és ezzel az intézet valóban iskola jelleget öltött, a korábbi tanítványokból és felnőttként csatlakozott tagokból pedig  tanárok és iskolavezetők lettek. Az igazgató nemrégiben Rozsomák (filmes fordításban: Farkas) lett, aki az iskolát átnevezte Jean Grey Felsőoktatási Intézményre.

Az iskola tartja a legtöbbször porig rombolt intézmény rekordját.

2013-09-19-xmen2

(Archnihil)

Kútfő (Ursula K LeGuin Szigetvilág/Óceánföld ciklusa)

Kútfő (angolul Roke) varázslóiskolája abból a szempontból egyedülálló, hogy keletkezése és léte meghatározó jelentőségű a Szigetvilág (későbbi fordításban Óceánföld) gazdaságára és történelmére.

Az iskola Kútfő szigetén áll, ami a világon található varázslattal átitatott tájak közül kettővel (egy heggyel és egy ligettel) isszigetvilag_varazsoja büszkélkedik. A tanulók többsége gyermekként kerül ide, de megesik, hogy egy falusi javasasszony vagy egy kútfői mágus által nyújtott alapképzésen már túlvannak. Minden diák megismerkedik a mágia minden aspektusával, melyek közt találunk praktikus „klasszikusokat” (szemfényvesztés, idővetés/időjárás manipuláció), a LeGuin-re jellemző névmágiát és egészen absztraktat (a formamester által tanított tudást máig nem értem…).  Az itt végzett varázstudók a világon egyedülálló tudással büszkélkednek, akiket szétküldenek a szélrózsa minden irányába, hogy faluk, városok. nemesurak vagy akár királyok tanácsadói, őrzői, segítői legyenek – vagy épp elűzzék a pendori sárkányt. Jelenlétük nagyban hozzájárul ahhoz, hogy Óceánföldön béke uralkodjon.

Néhány sajátosság:

  • Nem kimondottan ügyelnek az egyenjogúságra – női tanulói évszázadok óta nem lehetnek.
  • A boszorkányszél megakadályozza, hogy olyan hajó kössön ki a sziget partjánál, ami ártani akar a varázslóknak.
  • Az iskolának nincs konkurenciája (Páln kétes hírnevű iskoláját leszámítva)
  • Az írónő ciklusában Kútfő fontos szerepet játszik, az iskola vagy a környező táj sokszor megjelenik mint helyszín, de néhány fejezetnél több helyet egyik műben sem kap.

(Arcanist)

weeks fekete prizmaChroméria (Brent Weeks Fényhozó ciklusa)

A Chroméria nem tartozik az ismertebb varázslóiskolák közé, először Weeks 2010-ben (magyarul 2013-ban) megjelent regényében szerepelt.

A Chromériában színmágusokat képeznek – olyan férfiakat és nőket akik a nap fényét különböző halmazállapotú anyaggá, luxinná alakítják. A képesség vérvonaltól függ, így a jelölteket különösen stresszes helyzetbe hozzák, hogy az adrenalin kihozza belőlük a maximumot és kiderüljön melyik színhez mennyire értenek. Képzeljük el, hogy egy sötét teremben leengedik az illetékeseket egy lyukba ahol különféle férgeknek, bogaraknak rágcsálóknak tűnő dolgokat hajigálnak rájuk. Utána persze kiderül, hogy ezek is csak luxinból vannak, de ha választhatok, inkább egy öltönyös szóbeli vizsga. Könnyebbség, hogy a jelölt bármikor megállíthatja a folyamatot.

Az iskola a Kis-Jáspis nevű szigeten terül el és a kinézete is lenyűgöző. Fő épülete egy luxinból készült virágra hasonlít: hat szirmában (tornyában) hat szín képviselői élnek és dolgoznak, míg a „porzó”, a központi torony a legkisebb taglétszámú színnek ad otthont – nomeg a világ legerősebb színmágusának, a szentként tisztelt Prizmának. A komplexumot úgy építették meg hogy a legtöbb fényt (erőforrást) kapják a dolgozók: a tornyok nem takarják egymást és a nap felé néző oldal átlátszó üveg. És hogy melyik a nap felé néző oldal? Mindig ugyanaz – az iskola ugyanis forog. De nem csupán iskola áll itt. A szigeten működik az ismert világ egyik politikai központja az egyes szatrápiák képviselőivel és természetesen a Prizmával.

A Kis-Jáspist luxinhíd köti össze a Nagy-Jáspis szigetével, ahol egy város áll. A fény jelentősége itt is megmutatkozik: az utcák szélesek és ahová nem esik be a fény, azt boltívek tetejére erősített tükrökkel világítják meg.

A Chroméria egyedisége mellett erőteljesen látszik az „amerikai/nyugati” behatás. Hangulatában engem emlékeztetet egy modern egyetemre, ahol a diákok órákra járnak. Az ittlét rendkívül költséges, így a színmágus-tanoncoknak gyakran kell pártfogó után néznie, ami általában az egyes szatrápiákat (tartományokat) jelenti. Ezt végzésük után le kell majd dolgozniuk, vagy kevésbé szimpatikus feladatokkal is megbízhatják őket, mint amilyen a Prizma utáni kémkedés – ez vár a Fekete Prizma egyik szereplőjére, Livre is.

(Arcanist)

Ender Wiggin és a Hadiskola

A hadiskola, ahová Ender Wiggin kerül alig hat évesen, nem valami vidám hely. A többségünk talán emlékszik már nagycsoportos korára, és régi sérelemként fel tudja idézni, hogy az óvónénik összeszidták, ha nem aludt a délutáni pihenő alatt – most képzeljük el, hogy ebben az életkorban folyamatosan és szándékosan megaláznak minket, olyan helyzetbe kényszerítenek, ahol a túlélésért dominanciaharcot kell vívni a többiekkel, és soha senki még csak meg sem dicsér minket, nemhogy esetleg megsimogatna vagy ölbe venne. És utána az emberiség az így szocializált kis roncsokra bízza a Föld sorsát. Mondjuk az emberiség amúgy sem egy rokonszenves jószág az Ender-féle világban, és hát hiába fajunk életben maradása a tét, amit a Hadiskolában művelnek a kölykökkel, az a legrosszabb fajta gyermekkísérlet.

enders-game-whysoblu-7

A Hadiskolába hat-hétévesen kerülnek fel a gyerekek, és többnyire tizenhat éves korukban végeznek. Teljesen elszakítják őket a családjuktól, és amint megérkeznek, kemény oktatás és kiképzés veszi kezdetét, gyakorlatilag anélkül, hogy az érzelmi szükségleteikről bármilyen szinten is gondoskodnának. Persze ide csak válogatott gyerekek kerülhetnek, akik már hihhhetetlen érzelmi érettségről és önuralomról tettek tanúbizonyságot, és szándékosan tartják őket ilyen sivárságban, mert az iskola vezetői (és feltehetően Card is, ha így írta meg ezt a könyvet) abban hisznek, hogy teher alatt nő a pálma, és a megfelelően kalkulált megaláztatásokból sarjad a bölcsesség. Ezt én nehezen tudom elképzelni, és végig rettentően sajnáltam az összes kölyköt, még a hiú és bosszúálló Bonzo Madridot is – hogy a fenébe lehetne egy gyerek hibája, hogy ilyen torz nevelés hatására torz kis szörnyeteg lesz? – különösen, mivel egy idő után úgy tűnt, hogy az egész iskola csak arra jó, hogy Endert és a még szóba jöhető Ender-pótlékokat törje formára, mindenki más csak ehhez forma és kenőanyag. Ó, elnézést, meghalt, megzavarodott, egész életére kezelhetetlen lett, járulékos veszteség, de nézzék, Ender lelkiválsága a megfelelő irányba torzult fél milimétert!!! Simán megérte.

A személyre szabott lelki gyötrelmek mellett a nebulók persze alapos, leginkább reál tárgyakra fókuszáló oktatásban isVegjatek_card részesülnek, és hát ott a kiképzés, a harci játékok folyamatos és megunhatatlan tere. A taktikai és stratégai gyakorlás mellett ez nyilván a gyermekek fizikai állóképességét is karban tartja, folyamatos kiértékelési lehetőséget biztosít, és a csapatszellem kiépítésével legalább kicsit enyhíti a kölykök érzelmi gyökértelenségét. A folyamatos pszichés felmérésekről a kötelező számítógépes kalandjáték gondoskodik, ahol a feladatok és fejtörők mellett azt is figyelik, az alany hogyan és mit kezd a többi élőlénnyel. Ez elvben arra lenne jó, hogy időben tudják korrigálni, ha valaki nagyon elcsúszik, de ennek gyakorlatban semmi jelét nem látju. Endert még ez a gép is csak kínozza, és a többiek sem tűnnek úgy, mintha bárki is kezelné a lelki problémáikat.

Az Akadémia az Erósz aszteroidán, ahová Ender a Hadiskola után kerül, alighanem csak még ilyenebb, de erről az eredeti és alap Ender történetből nem sokat tudunk meg. Amint hősünk megérkezik, végleg szeparálják, és kezdetét veszi a teljes ledarálás. A szerzői szándéknak megfelelően Ender nem csak túléli ezt a sok gyötrelmet, de a végén sikerül embernek, sőt, jó embernek maradnia – de véleményem szerint a végkifejlettől és az oktatók célától függetlenül ez az oktatási rendszer nem sokkal áll a népirtással toborzott közép-afrikai gyerekhadseregek fölött.

Tudom, Card sem tartja jónak, sőt, borzalmasnak állítja be – de hatékonynak, és hát végül is az emberiség fennmaradásáért akár érthetőnek is mutatja, ami valahol mindenképp szomorú.

(Tapsi)

Fogunk még írni külön Terry Pratchett Láthatatlan Egyeteméről, valamint Rowling Roxfortjáról.

Nektek melyek a kedvenc fantasztikus iskoláitok? Ha van kedvetek, írjátok meg kommentben!

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: irodalom

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon