Németországban rengetegen foglalkoznak science fictionnel, mégsincs egy nagy, kizárólag a zsánerrel foglalkozó kiadó, mint idehaza. Ez persze távolról sem jelenti azt, hogy nincs publikációs lehetősége a német sci-fi íróknak. Egyik meghatározó fórumuk a Wurdack Verlag nagyjából évente megjelenő antológiája, melyek közül most a 2010-es Die Audienz (A meghallgatás) című kötetet mutatjuk be.

A címben második vonalról beszéltem, ez nem a minőségre vonatkozik, csupán arra kívántam utalni, hogy a német nyelvű tudományos fantasztikus alkotók krémje – Jeschke, Eschbach vagy éppen Schätzing ‒ nem itt publikálnak. Ettől függetlenül a kiadványokban találhatók erős írások, így a 2009-es Kurd Laßwitz-díj elbeszélés kategóriájának nyertese, Heidrun Jähnchen Ein Geschäft wie jedes andere (Egy átlagos üzlet) és a 2010-es novellakategória díjazottja, Ernst Eberhard Manski Klassentreffen der Weserwinzer (A Weser-vidéki borászok osztálytalálkozója) című írása is Wurdack-kötetben jelent meg.

Az antológia címlapja

Az antológia címlapja

Megfigyelhető, hogy a kötetekben, melyek szerkesztését Armin Rößler és Heidrun Jähnchen végzik,  nagyjából ugyanazok a szerzők publikálnak, bár természetesen olykor új nevek is felbukkannak. Korosztály tekintetében rendkívül széles az írók palettája, az egyetemistától a nyugdíjasig minden életkorú szerzőt találhatunk, de a foglalkozási skála is figyelemreméltó: fizikus, informatikus, főállású író egyaránt van köztük.

A Die Audienz kötetben tizenhat novella található. Nem ismertetjük valamennyit, de bemutatjuk az öt legjobbat, amelyek mindenképpen méltók arra, hogy a magyar közönség is megismerkedjen velük.

És mindjárt egy kakukktojással kezdjük. Bernhard Schneider Sarah című írása ugyan számos sci-fi elemmel operál, mégis inkább a horror kategóriájába sorolandó. A főhős mindent megtesz lányáért, pedig a lány… De a poént nem lövöm le. Kiváló, de sokkoló írás.

A kötet egyik legerősebb írása az 1981-es születésű könyvtáros, Nadine Boos novellája, a Finja-Danielas Totenwache (Finja-Daniela virrasztása). Ez a történet egy klónozáson alapuló „újjászületési” partit ír le, de nem is annyira a történet izgalmas, sokkal inkább a formája. A novella túlnyomó részében párhuzamos hasábokban olvashatjuk az eredeti ember és klónja gondolatait, tapasztalatait.

Kevésbé eredeti, de hasonlóan olvasmányos Heidrun Jähnchentől a Kamele, Kuckucksuhren und Bienen (Tevék, kakukkosórák és méhek), amely egy rendkívül sajátos bioszférával rendelkező bolygót mutat be a kutatók szemszögéből. A végkövetkeztetés nem túl szellemes: meg kell védeni a planétát a turisták inváziójától.

Ha azt mondtuk Bernhard Schneider művére, hogy sokkoló, Jakob Schmidt Auslese (Szüret) című alkotása kétszeresen az. Létrejön az első kapcsolat az idegenekkel, ám a másik dimenzióból érkező ún. húsangyalok emberevő szörnyek, mégpedig a rákbetegeket fogyasztják előszeretettel. A novella elbeszélője szintén rákos, így kétszeresen is folyamatosan a halál árnyékában él. A legszörnyűbb mégsem ez, hanem az, hogy a társadalom minden további nélkül elfogadja a húsangyalok rémtetteit.

A könyv utolsó novellája Karsten Kruschel Ende der Jagdsaison auf Orange (A vadászidény vége a Narancs bolygón), amely Jähnchen írásához hasonlóan egy sajátos bioszférájú bolygót mutat be, ahol a fenevadak talán nem is azok, amik annak látszanak.

A kötet – és általában a Wurdack sorozata – mindenképpen méltó a magyar olvasók figyelmére, ráadásul viszonylag olcsón hozzáférhető. Érdemes vele próbát tenni.

További információk:
  • A sorozat kötetei általában az egyik novella címét kapják, ez alól kivétel volt a jubileumi tizedik antológia, amely megtartotta az S.F.X munkacímet.
  • Az antológiasorozat a Storyolympiade (Sztoriolimpia) nevű írói verseny legjobb írásainak gyűjteményeként indult.

Hozzászólások

hozzászólás


[ további írásai]
Ha tetszett, kövesd a Facebook-on is!
Kategóriák: irodalom

Szólj hozzá

Nem belépett felhasználók számára a hozzászólások kb percenként frissülnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.



Keresés az oldalon